Thursday, 2 June 2016

Nikom NIKKOR AF-S24-120mm f/4G ED VR Biasa Zoom Lensa Kajian

Posted By: Unknown - 06:30:00

Share

& Comment

Nikon 24-120mm ƒ / 4G VR adalah penggantian yang dikemaskini untuk 24-120mm ƒ / 3.5-5.6 VR. Kanta zum 24-120mm mempunyai sejarah yang panjang dengan Nikon, diperkenalkan pada tahun 1996 dengan aperture berubah-ubah, dan sekali lagi pada tahun 2003, kali ini dengan tambahan teknologi pengurangan getaran (VR).



Kanta baru meninggalkan aperture yang berubah-ubah reka bentuk yang tetap, dengan ƒ / 4 saiz aperture terbesar. Lensa terus dirancang untuk memenuhi segala (35mm) sensor FX, dan apabila dipasang pada badan APS-C, lensa akan menyediakan medan yang berkesan pandangan 36-180mm.

Kanta kapal dengan kanta hud kelopak berbentuk, mengambil 77mm penapis, dan kini boleh didapati untuk kira-kira $ 1,300.

Ketajaman

Kami akan bermula dengan prestasi 24-120mm ƒ / 4G VR apabila dipasang pada sub-bingkai D300s. Secara umum, prestasi yang terbaik dalam sudut lebar dan pertengahan, dan menghairankan, ia melaksanakan yang terbaik apabila digunakan terbuka luas atau berhenti turun hanya sedikit.

Apabila ditetapkan ke tetapan yang paling luas aperture (ƒ / 4) dan 24mm, lensa hampir jelujur tajam sudah - kita perhatikan hanya 1 unit kabur di tengah, dan unit-unit hanya di bawah 1.5 kabur di sudut-sudut. Menghentikan ke bawah tidak benar-benar meningkatkan prestasi pada 24mm; sebenarnya, jika anda menembak ini menetapkan prestasi yang terbaik datang pada ƒ / 4 dan perlahan-lahan mempersendakan sebagai kanta dihentikan ke bawah. Perkara yang paling jelas adalah di ƒ / 11 di mana pembelauan mengehadkan telah mula menetap di, dan kita perhatikan keputusan sekitar 2 unit kabur seluruh bingkai. Ia adalah tiga unit di ƒ / 16, dan empat unit di ƒ / 22, di mana ia agak tidak sekata seluruh bingkai. Prestasi mid-range (28-50mm) adalah serupa tetapi sedikit lebih baik; susunan optimal untuk ketajaman datang pada 50mm dan ƒ / 5.6, di mana kanta asasnya jelujur tajam seluruh bingkai.

Pada 70mm ke atas kita mula ambil perhatian beberapa isu dengan ketajaman. Khususnya, sudut kelembutan adalah agak tinggi apabila digunakan pada ƒ / 4 dari 70-120mm; tampalan kecil ketajaman pusat, dikelilingi oleh 3-4 unit kabur sudut kelembutan. Ia paling teruk pada 85mm, di mana kelembutan sudut adalah dalam lingkungan 5-6 unit kabur. Walau bagaimanapun, berhenti ke dengan hanya satu hentian untuk ƒ / 5.6 hampir menyembuhkan masalah ini, dan kita perhatikan prestasi cemerlang yang sama sudut lebar dan pertengahan. Sepenuhnya dizum dalam prestasi (120mm) sebenarnya sedikit lebih baik daripada yang terdapat pada 70 dan 85mm.

Dengan kanta dipasang pada bingkai penuh D3x, isu-isu sudut adalah lebih bermasalah; apa yang terbaik pada subframe hanya menjadi baik pada penuh, dan apa yang biasa-biasa menjadi agak miskin sekali.

Secara khusus, sudut lebar dan prestasi pertengahan masih agak baik, tetapi dalam kes ini prestasi optimum tidak lagi dijumpai di lensa 'tetapan aperture yang paling luas, kerana sudut kelembutan sekarang adalah satu faktor. Menghentikan bawah tampuk di kelembutan sudut, dan supaya cadangan di sini untuk ketajaman optimum adalah untuk berpegang kepada ƒ / 5.6, di mana kita lihat di antara 1-2 unit kabur seluruh bingkai.

Prestasi pada akhir panjang adalah bermasalah apabila digunakan bengang (ƒ / 4) sama ada 70mm atau 85mm. Khususnya, kita melihat hanya kawasan kecil ketajaman pusat, dikelilingi oleh sengit sudut kelembutan, ke atas sebanyak 6-8 unit kabur. Adalah sukar untuk mengatakan bahawa ada masalah dengan sampel kami kanta, memandangkan prestasi cemerlang pada jarak fokus lain. Semua tidak hilang namun - sekali lagi, hanya berhenti turun ke ƒ / 5.6 membuat perbezaan yang dramatik, menyampaikan imej dengan ~ unit 1.5 kabur di tengah, dan 2-3 unit kabur di sudut-sudut.

Ringkasnya, prestasi umumnya sangat baik, dengan beberapa tempat sakit membingungkan, terutamanya apabila lensa digunakan pada badan kamera bingkai penuh.

Kromatik Aberration

Nikon telah dilihat patut untuk memasukkan beberapa ciri-ciri teknikal untuk mengurangkan penampilan penyimpangan kromatik. Terutama sekali, dua kaca ED dan tiga elemen lensa aspherical, dan lapisan Nano-Crystal. Walau bagaimanapun, walaupun dengan pengurangan penyimpangan kromatik automatik dalam kedua-dua D300s dan D3x, CA adalah lebih tinggi daripada yang dijangkakan apabila kanta digunakan pada bukaan yang lebih meluas. Secara khusus, magenta / pinggiran biru boleh diperhatikan di tepi kontras tinggi, di kawasan sudut imej. Kesan CA dikurangkan apabila kanta dihentikan ke bawah, dan digunakan dalam pertengahan julat zum (28-50mm).

Shading ( '' Vignetting '')
Apabila lensa yang dipasang pada kamera sub-frame seperti D300s, tidak ada teduhan sudut untuk bercakap tentang. Ia lebih ketara apabila kanta dipasang pada kamera bingkai penuh: apabila ditetapkan kepada 24mm dan ƒ / 4, imej akan mempunyai sudut yang sehingga 1 1/4 berhenti gelap daripada pusat. fokus tetapan panjang / bukaan lain adalah lebih Pengampun; di ƒ / 4, julat sudut teduhan antara 1/2 dan 2/3 daripada berhenti di 28-120mm. Menghentikan ke bawah mengurangkan sudut teduhan ini, dan pada ƒ / 8 dan lebih kecil, ia terlalu kecil pada 35mm dan lebih lama. Pada bagaimanapun 24-28mm, akan sentiasa ada beberapa elemen Falloff cahaya.

Penyelewengan

Zum kanta biasanya mempunyai corak rumit penyelewengan, dan dalam hal ini Nikon 24-120mm ƒ / 4G bukan luar biasa. Antara penyelewengan 24-30mm adalah pelbagai laras, dengan ke atas sebanyak + 0.7% (DX) dan + 1.3% (FX) di sudut. Tidak ada benar-benar satu titik di mana terdapat '' tidak '' penyelewengan, tetapi kesannya dapat dikurangkan sekitar 30mm. Selepas itu, sudut-sudut menunjukkan gaya bantal Pin daripada penyelewengan, dengan nilai-nilai terbesar yang menunjukkan antara 50-85mm: -0.4% (DX) dan -1% (FX).

Autofocus Operasi

Kanta AF-S dengan motor ultrasonik, operasi AF untuk 24-120mm ƒ / 4 adalah hampir senyap dan agak pantas, jika tidak kilat cepat: motor AF mengambil hak seluruh kedua untuk membunuh daripada tumpuan yang paling dekat dengan infiniti. AF-S spesifikasi juga bermakna anda boleh mengatasi motor AF pada bila-bila masa dengan hanya menukarkan cincin tumpuan, tanpa perlu menukar kamera atau lensa ke mod fokus manual. Elemen depan tidak berputar semasa operasi fokus, membuat kehidupan yang sedikit lebih mudah bagi pengguna polarizer.

Macro

kanta ini bukan kanta makro yang berdedikasi, tetapi walaupun ini sebenarnya menghasilkan keputusan makro yang agak baik: 0.24x pembesaran, dengan minimum yang rapat memberi tumpuan jarak 45cm (sekitar satu setengah kaki).

Membina Kualiti dan Pengendalian

The 24-120mm ƒ / 4G terdiri kebanyakannya daripada plastik polikarbonat, selesai dalam kemasan matte hitam burik Nikon. Terima kasih kepada pembinaan plastik ia sedikit lebih ringan daripada yang anda harapkan untuk kanta saiznya (670 gram, atau satu setengah paun). Kemudian kanta mempunyai skala jarak di bawah tetingkap plastik, ditanda di kaki dan meter, tetapi tidak ada kedalaman tanda lapangan dan tidak ada tanda indeks inframerah. Selain zoom dan fokus cincin, terdapat tiga suis kawalan: satu untuk membolehkan atau melumpuhkan autofokus pada lensa (ditandakan M dan M / A), satu untuk membolehkan atau penstabilan melumpuhkan imej (ditanda VR ON dan OFF), dan yang terakhir untuk bertukar antara mod VR aktif dan normal.

Kanta baru mempunyai beberapa peningkatan yang berguna: sebagai tambahan kepada lapisan nano-kristal Nikon, dua elemen baru telah ditambah kepada konfigurasi optik, untuk sejumlah 17 elemen dalam 13 kumpulan, termasuk 3 aspherical dan 2 elemen ED. Kanta diafragma dinaik taraf daripada tujuh kepada sembilan, dan orang-orang bilah kini bulat untuk menghasilkan lebih menyenangkan out-of-fokus kawasan. Akhirnya, Nikon telah disesuaikan kanta untuk menggunakan 77mm penapis bukannya 72mm.

The 24-120mm ƒ / 4G VR adalah salah satu kanta Nikon di mana cincin tumpuan diletakkan di hadapan gelang zum; majoriti kanta Nikon mempunyai cincin zoom pertama, maka cincin tumpuan berhampiran elemen depan. Tidak ada yang salah dengan susunan sama ada, ia hanya akan mengambil masa untuk membiasakan diri jika anda lebih biasa dengan konfigurasi lain.

Cincin zoom mempunyai rusuk getah dalam dan adalah kira-kira 7/8 '' wide. Cincin itu mengambil giliran sembilan puluh darjah melalui rangkaian panjang fokus, dan hanya memerlukan jumlah yang sedikit (dua jari) kekerasan untuk menggerakkannya. Terdapat jumlah yang sedikit lanjutan kanta seperti kanta dizum masuk dan keluar. Zoom rayapan bukan faktor dengan kanta ini.

Cincin memberi tumpuan terdiri daripada tulang rusuk getah dalam tekstur yang berbeza daripada cincin zoom, dan adalah lebih nipis sedikit pada 3/8 '' wide. Cincin itu mempunyai perhentian ringan di fokus paling dekat dan pada sedikit masa lalu infiniti, dan mengambil masa kira-kira sembilan puluh darjah melalui rangkaian memberi tumpuan. Penapis dipasang pada lensa tidak berpaling dengan operasi memberi tumpuan.

Sistem VRII berfungsi dengan baik: menggunakan sistem akan membolehkan penembak purata untuk menembak pada sekitar 3.5 berhenti lebih perlahan daripada biasa. Seperti semua kanta Nikon dengan sistem VR, apabila anda mula-mula sedikit tekan butang pengatup VRII bergerak kanta pembetulan dengan satu klik sedikit dan anda boleh mendengar whirring sedikit kerana ia beroperasi manakala butang pengatup ditekan separuh. Ia juga membuat klik yang sama apabila anda melepaskan butang pengatup. Lihat keputusan Ujian IS kami untuk maklumat lanjut mengenai prestasinya.

The kelopak berbentuk HB-53 kanta hud mempunyai dalaman yang berjalur, melekat kepada kanta dengan gunung bayonet dan boleh diterbalikkan untuk penyimpanan. Ketika ditahan, hud menambah 1 1/4 inci panjang keseluruhan kanta.

Alternatives

Nikon 24-120mm ƒ / 3.5-5.6G ED-IF AF-S VR ~ $?
Versi baru kanta kad terup lama di hampir setiap hal: walaupun kami tidak melakukan ujian penuh bingkai kanta ini, ujian sub-frame menunjukkan versi lama 24-120mm tidak sangat tajam. Walau bagaimanapun, ia adalah sedikit lebih konsisten daripada versi baru; ia tidak mempunyai kelembutan yang sama '' spike '' kami telah diperhatikan pada 70-85mm dalam versi baru.

Nikon 24-70mm ƒ / 2.8g IF-ED AF-S ~ $ 1,700
Lebih cepat, lebih tajam, dan agak lebih baik dalam kategori ujian lain: Walau bagaimanapun, penyimpangan kromatik dikendalikan lebih baik sedikit dengan 24-120mm itu. Untuk hanya beberapa ratus dolar lebih, anda akan mendapat perhentian tambahan kelajuan, tetapi anda tidak mendapat pengurangan getaran.

Sigma 24-70mm ƒ / 2.8 EX DG HSM ~ $ 900
Corner kelembutan masalah dengan 24-70mm Sigma; kepada sub-bingkai, Sigma menghasilkan imej yang lebih tajam di sekitar bukaan sama; dalam bingkai penuh, sudut kelembutan Sigma adalah lebih menonjol. Walau bagaimanapun, ia lebih konsisten - apa-apa seperti spike kelembutan kita perhatikan di 70-85mm pada Nikon. Tidak ada VR pada Sigma, tetapi untuk berhenti tambahan kelajuan (ƒ / 2.8 bukannya ƒ / 4), ia mendapat tag harga yang lebih rendah.

Tamron 28-75mm ƒ / 2.8 XR Di LD asfera IF SP AF ~ $ 500
Tamron tidak lagi menghasilkan 24-135mm, yang tidak benar-benar wow kami anyway - tetapi yang 28-75mm ƒ / 2.8 adalah sangat baik. Ia tidak benar-benar dalam kategori yang sama dengan Nikon - tidak lebar, tidak selama, dan tiada VR - tetapi berhenti tambahan kelajuan adalah baik, dan harga yang pasti betul.

Kesimpulan

Nikon menghasilkan kanta kit yang bagus untuk badan-badan penuh bingkai, walaupun ia bukan tanpa kaveat itu. Lensa berlangsung dengan baik dalam ujian kami, bagi sebahagian besar - masalah besar adalah prestasi yang terbuka luas pada 70 dan 85mm, di mana ia agak lembut sesungguhnya apabila digunakan pada ƒ / 4. Jika anda tidak perlu untuk menembak pada ƒ / 4 - dan oleh dan besar, dengan VR dan prestasi tinggi ISO Nikons moden, anda mungkin tidak perlu - maka ia tidak menjadi masalah.

Sasaran VFA harus memberi anda idea yang baik dari ketajaman di pusat dan sudut, serta beberapa idea mengenai takat tong atau bantal Pin penyelewengan dan penyimpangan kromatik, manakala Life subjek Masih boleh membantu dalam menilai kontras dan warna. Kami menembak kedua-dua imej menggunakan tetapan JPEG lalai dan manual imbangan putih badan ujian kami, supaya imej harus agak konsisten dari kanta untuk kanta.

Sebagaimana yang sesuai, kita menembak ini dengan kedua-dua bingkai penuh dan sub-bingkai badan-badan, pada julat panjang fokus, dan pada kedua-dua aperture maksimum dan ƒ / 8. Untuk '' VFA '' sasaran (sasaran ketepatan pemidang tilik dari Imaging Resource), kami juga menyediakan tanaman sampel dari pusat dan sudut atas kiri setiap pukulan, jadi anda dengan cepat boleh mendapatkan rasa ketajaman relatif, tanpa perlu memuat turun dan memeriksa imej penuh res. Untuk mengelakkan batasan ruang dengan susun atur halaman kajian kami, indeks kepada tangkapan ujian melancarkan dalam tetingkap yang berasingan.

About Unknown

Techism is an online Publication that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around in the world which you may find hard to believe and understand. The Main Purpose of this site is to bring reality with a taste of entertainment

0 comments:

Post a Comment

Copyright © Jenama Kamera & Lensa™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Hosted on Blogger Platform.