Nikon mengeluarkan 28-300mm ƒ / 3.5-5.6G ED VR AF-S pada musim gugur tahun 2010, versi penuh bingkai lama ditunggu-tunggu 18-200mm yang ƒ popular / 3.5-5.6 VR.
28-300mm ini mengambil reka bentuk isyarat dari 18-200mm, manakala sudah tentu menjadi lebih besar dan lebih berat untuk menampung unsur-unsur kaca yang lebih besar. kanta ini menggunakan reka bentuk 19 elemen dalam 14 kumpulan, termasuk 3 aspherical dan 2 elemen ED. Pada kamera sub-bingkai, kanta menghasilkan medan yang berkesan pandangan 42-450mm.
Kanta ini tidak mempunyai "tetap" aperture: sebagaimana yang meningkatkan panjang fokus, kedua-dua maksimum dan saiz bukaan minimum berkurangan. Jadual berikut menggambarkan perubahan:
Panjang fokus 28mm 35mm 50mm 70mm 105mm 200 -
300mm
Max. aperture ƒ / 3.5 ƒ / 3.8 ƒ / 4.5 ƒ / 5 ƒ / 5.3 ƒ / 5.6
Min. aperture ƒ / 22 ƒ / 25 ƒ / 29 ƒ / 32 ƒ / 36 ƒ / 36
Lensa mengambil 77mm penapis, kapal dengan kanta hud kelopak berbentuk, dan boleh didapati sekarang untuk sekitar $ 1,000.
Nota: Kami telah menguji dua sampel kanta ini untuk mengesahkan keputusan yang kita perhatikan semasa menguji salinan pertama; salinan kedua dengan syarat keputusan sama seperti yang pertama, jadi kami telah membuat keputusan untuk meneruskan dengan keputusan ini.
ketajaman
Nikon 28-300mm ƒ / 3.5-5.6G menghasilkan beberapa keputusan yang ganjil untuk ketajaman, yang mungkin atau mungkin tidak menyenangkan. As kanta bertujuan untuk penonton-bingkai penuh, saya akan bermula dengan pemerhatian kami dengan kanta yang dipasang pada D3x.
Mungkin hasil yang paling ketara yang diperolehi ialah dengan kanta yang ditetapkan untuk 28mm dan ƒ / 3.5. Kami telah mula mula berjalan istilah '' sombrero '' untuk menggambarkan prestasi ini - kelembutan di tengah, mengasah keluar ke arah sudut, dan lebih banyak sudut kelembutan. Mujurlah, berhenti turun walaupun untuk ƒ / 4 secara mendadak mengurangkan fenomena ini, dan oleh ƒ / 5.6 kita lihat prestasi yang kita jangkakan dari kanta ribu dolar - tempat yang manis ketajaman di tengah, merendahkan sedikit sudut kelembutan. Menghentikan turun pada 28mm tidak menghasilkan ketajaman lagi, sehingga ƒ / 16 di mana pembelauan mengehadkan membuang ketajaman pusat. Prestasi ini juga diperhatikan pada tetapan 35mm.
Pada pertengahan julat (50-105mm) kita tidak melihat kesan sombrero, hanya beberapa sudut lembut, apabila digunakan terbuka luas. Dalam jarak fokus, ƒ / 5.6 menghasilkan pusat munasabah tajam merendahkan sudut lembut, dan berhenti turun ke ƒ / 8 menghasilkan lebih sedikit ketajaman keseluruhan.
Pada akhir telefoto (200-300mm) kanta itu menghasilkan keputusan sederhana apabila digunakan terbuka luas (ƒ / 5.6), tetapi nasib baik, berhenti ke bawah hanya satu perhentian untuk ƒ / 8 membersihkan sehingga - imej adalah keseluruhan hanya sedikit lembut, dengan sudut yang hanya sedikit lebih lembut. Menghentikan turun lagi daripada ƒ / 8 tidak mengemukakan apa-apa keputusan yang lebih tajam.
Sepenuhnya keputusan berhenti-down adalah apa-apa untuk menulis tentang rumah - sementara imej yang dihasilkan adalah konsisten dari sudut ke sudut, mereka lembut di hujung lebar (28mm, ƒ / 22) dan benar-benar kabur pada hujung telefoto (300mm, ƒ / 36).
Para komentar di atas pada dasarnya berkaitan dengan imej sub-frame dihasilkan di D300s, dengan kaveat bahawa sudut lembut adalah kurang faktor diberikan bidang dikurangkan tersedia lihat dalam kamera itu.
Jadi persoalannya ialah, terutamanya pada akhir luas menunjukkan corak sombrero, akan notis pengguna biasa kesan ini? Sebagai pelengkap kepada imej sampel kami, kami ditembak satu siri gambar-gambar dinding bata rata, dengan kedua-dua 28-300mm Nikon, dan kanta yang kita tahu untuk menjadi sangat tajam, Sigma 70mm ƒ / 2.8 Macro.
Brickwall-Nikonf35
Nikon 28-300mm ƒ / 3.5-5.6G AF-S @ 28mm, ƒ / 3.5. Klik pada kotak merah di atas untuk membuka 100% tanaman di tingkap baru, atau klik di sini untuk memuat turun fail resolusi tinggi asal (12.5 MB).
Brickwall-Nikonf56
Nikon 28-300mm ƒ / 3.5-5.6G AF-S @ 28mm, ƒ / 5.6. Klik pada kotak merah di atas untuk membuka 100% tanaman di tingkap baru, atau klik di sini untuk memuat turun fail resolusi tinggi asal (13.8 MB).
Brickwall-Sigma
Sigma 70mm ƒ / 2.8 Macro @ 70mm, ƒ / 5.6. Klik pada kotak merah di atas untuk membuka 100% tanaman di tingkap baru, atau klik di sini untuk memuat turun fail resolusi tinggi asal (15.4 MB).
Panjang dan pendek imej-imej ini adalah bahawa jika anda melihat 100% tanaman, anda melihat perbezaan kualiti, tetapi kesannya tidak cukup dramatik seperti graf kabur mungkin mencadangkan ia akan menjadi.
Kromatik Aberration
The 28-300mm ƒ / 3.5-5.6 menghasilkan imej dengan penyimpangan kromatik perlu diberi perhatian, biasanya menunjukkan biru-magenta pinggiran di tepi kontras tinggi. Kesannya dimaksimumkan di sudut-sudut dan lebih mudah dilihat di D300s berbanding dengan D3x; ketetapan itu meningkat daripada D3x (24 megapiksel berbanding 12) mengurangkan kesan penyimpangan kromatik.
Pada kedua-dua kamera, tiada tetapan yang benar-benar menghapuskan kehadiran penyimpangan kromatik, tetapi ia kurang ketara apabila digunakan pada pertengahan julat panjang fokus yang (50-105mm).
Shading ( '' Vignetting '')
Dengan kanta dipasang pada Nikon D300s, sudut teduhan bukan satu isu, terima kasih kepada bidang dikurangkan pandangan kamera. Pada D3x bagaimanapun, menggunakan kanta pada sudut paling luas dan aperture paling luas (28mm di ƒ / 3.5) membawa kepada perhentian penuh Falloff cahaya di sudut-sudut; ini mudah perasan dalam imej sampel pertama di atas. Menghentikan ke bawah dan / atau zoom masuk ke arah hujung telefoto mengurangkan kesan sudut teduhan; apabila digunakan pada sudut luas (28-35mm), kesan yang tidak pernah benar-benar dapat dikurangkan. Dengan panjang fokus lain, berhenti ke ƒ / 8 atau lebih kecil menjadikan teduhan sudut diabaikan.
Penyelewengan
Tatasusunan kompleks elemen lensa yang membolehkan seperti pelbagai besar jarak fokus dalam satu kanta membawa kepada beberapa keputusan yang dramatik untuk penyelewengan. Apabila dipasang pada D300s, kesannya tidak begitu ketara, dan kanta menghasilkan hampir tiada penyelewengan apabila digunakan pada 35mm. Lebih luas daripada 35mm dan anda mempunyai beberapa tong penyelewengan yang ketara; atas 35mm, anda mempunyai beberapa penyelewengan bantal Pin (kelihatan paling di 70-105mm).
On-bingkai penuh D3x, penyelewengan adalah lebih menonjol. Di bawah 35mm, tong penyelewengan agak kuat (+ 1.5% pada sudut-sudut); sekali lagi, di 35mm, hampir tidak ada penyelewengan. Dizum pada masa lalu 35mm, dan bantal Pin penyelewengan menjadi perintah hari, menunjukkan yang paling menonjol di antara 50 dan 105mm (-1%).
Autofocus Operasi
Sebagai kanta AF-S, operasi autofocus adalah cepat dan hampir senyap, pergi dari dekat tumpuan kepada infiniti dalam masa kurang daripada satu saat. 28-300mm ini akan bekerja pada semua badan-badan kamera Nikon yang menyokong SWM kanta (senyap gelombang motor). keputusan Autofocus boleh diatasi pada bila-bila masa dengan memutar cincin tumpuan dan penapis 77mm dilampirkan tidak akan berputar.
Macro
prestasi makro tidak buruk, tetapi jelas ini tidak kanta makro yang berdedikasi: pada 300mm, kanta menghasilkan 0.32x pembesaran, dan mempunyai minimum jarak 50 cm (hampir 1 1/2 kaki) dekat tumpuan sepanjang zum pelbagai.
Membina Kualiti dan Pengendalian
Nikon 28-300mm ƒ / 3.5-5.6 adalah dibina dengan pembinaan plastik tahan lama, selesai dengan tekstur hitam matte. Kanta lekap adalah logam dan benang penapis 77mm adalah plastik. kanta ini dilengkapi dengan hud kelopak berbentuk.
kanta ini mempunyai suis untuk melumpuhkan autofocus ( '' M / A - M '') dan skala jarak ditanda di kaki dan meter, terletak di bawah tetingkap plastik yang jelas. Tiada kedalaman tanda lapangan, atau tanda indeks inframerah. Sebagai kanta G-siri, tidak ada cincin aperture. kanta ini juga mempunyai sembilan bilah aperture bulat. Dua suis lain yang hadir, satu untuk membolehkan atau melumpuhkan pengurangan getaran, dan satu untuk memilih gaya pengurangan getaran yang diperlukan: aktif (4-paksi) atau normal (2-paksi, di atas kapal terbang melintang). Terdapat kunci suis zoom yang boleh digunakan pada 28mm, lensa 'saiz yang paling padat.
Cincin zoom adalah lebih besar daripada dua, dipasang pada penghujung kanta. Cincin itu adalah satu inci lebar, diperbuat daripada getah sentuhan, dan muncul dengan rusuk dibangkitkan. Cincin zoom adalah baik cammed: ia mengambil masa dua jari untuk menggerakkan cincin melalui sembilan puluh darjah jejari. Pada 300mm, terdapat lanjutan kanta penting, kerana kanta menambah tiga inci panjang keseluruhan: dari sekitar 4 1/2 '' 7 1/2 ''. Zoom rayapan masalah secara meluas dilaporkan untuk lensa 18-200mm, jadi Nikon telah memasukkan suis kunci zoom, yang apabila dipilih kunci kanta ke kedudukan 28mm itu.
Cincin tumpuan adalah plastik, 1/2 '' luas dan bertekstur dengan rusuk dibangkitkan. Cincin itu dipasang lebih dekat dengan kanta mount. Cincin itu mengambil masa kira-kira sembilan puluh darjah untuk menjalankan melalui julat pemfokusan, tetapi tidak ada perhentian keras di infiniti atau close-fokus; sebaliknya, terdapat sedikit peningkatan rintangan untuk membiarkan anda tahu anda berada di akhir. Terdapat beberapa bilik tambahan di infiniti untuk membolehkan tumpuan pada suhu yang berbeza. Elemen depan tidak berputar semasa fokus atau zoom operasi.
The kelopak berbentuk HB-50 kanta hud membalikkan ke akhir kanta untuk disimpan; bahagian dalam hud adalah licin, kemasan matte. kanta adalah 2 1/2 '' lama, menambah 2 1/4 '' kepada panjang keseluruhan kanta apabila dilampirkan.
Alternatives
Nikon 18-200mm ƒ / 3.5-5.6G IF-ED AF-S DX VR II ~ $ 800
Untuk penembak DX, 18-200mm ini menyediakan imej yang lebih tajam dengan kurang penyimpangan kromatik. Keputusan untuk teduhan sudut dan penyelewengan yang agak sama (apabila anda membandingkan 28-300 pada kamera FX, dengan 18-200 pada kamera DX).
Sigma 28-300mm ƒ / 3,5-6,3 DG Macro ~ $ 225
Sigma digunakan untuk menghasilkan salah satu kanta bercuti asal 'superzoom', tetapi ia telah dihentikan untuk beberapa ketika. Malangnya kami tidak diuji.
Tamron 28-300mm ƒ / 3,5-6,3 XR Di AF ~ $ 380
The Tamron diuji lebih tajam daripada Nikon, dan dengan syarat penyimpangan kromatik kurang juga; sudut teduhan dan keputusan penyelewengan kira-kira yang sama. A (VC) versi Vibration Dikawal kanta juga disediakan, yang kita belum lagi diuji.
kesimpulan
Nikon 28-300mm ƒ / 3.5-5.6G AF-S VRII menyediakan beberapa keputusan yang boleh dipersoalkan untuk ketajaman - sehinggakan kita diuji salinan kedua. The '' sombrero '' kesan pada 28mm agak membingungkan, tetapi ia mungkin bahawa pengguna hanya akan melihat diskriminasi bercorak demikian, dan, jika anda berhenti turun ke hanya ƒ / 5.6, anda mendapat prestasi yang munasabah. Walau bagaimanapun, ini adalah kanta ribu dolar kita berbicara tentang: semasa membuat kanta semua-dalam-satu adalah permainan kompromi, ia merasakan seolah-olah ini adalah kes di mana Nikon hanya tidak dapat mencari formula ajaib. Terutamanya apabila anda menganggap bahawa selama beratus-ratus dolar kurang, anda boleh mendapatkan bersamaan Tamron yang menawarkan lebih tajam, dan banyak lagi konsisten, prestasi.
Sasaran VFA harus memberi anda idea yang baik dari ketajaman di pusat dan sudut, serta beberapa idea mengenai takat tong atau bantal Pin penyelewengan dan penyimpangan kromatik, manakala Life subjek Masih boleh membantu dalam menilai kontras dan warna. Kami menembak kedua-dua imej menggunakan tetapan JPEG lalai dan manual imbangan putih badan ujian kami, supaya imej harus agak konsisten dari kanta untuk kanta.
Sebagaimana yang sesuai, kita menembak ini dengan kedua-dua bingkai penuh dan sub-bingkai badan-badan, pada julat panjang fokus, dan pada kedua-dua aperture maksimum dan ƒ / 8. Untuk '' VFA '' sasaran (sasaran ketepatan pemidang tilik dari Imaging Resource), kami juga menyediakan tanaman sampel dari pusat dan sudut atas kiri setiap pukulan, jadi anda dengan cepat boleh mendapatkan rasa ketajaman relatif, tanpa perlu memuat turun dan memeriksa imej penuh res. Untuk mengelakkan batasan ruang dengan susun atur halaman kajian kami, indeks kepada tangkapan ujian melancarkan dalam tetingkap yang berasingan.
Friday, 3 June 2016
Nikon Nikkor 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S Biasa Zoom Lensa Kajian
Posted By: Unknown - 05:59:00About Unknown
Techism is an online Publication that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around in the world which you may find hard to believe and understand. The Main Purpose of this site is to bring reality with a taste of entertainment
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment