Nikon D5 vs D4S Kamera Design dan Ergonomik
Apabila kita melihat di hadapan kedua-dua kamera, kita lihat bahawa Nikon telah membuat beberapa perubahan pada D5. Pertama sekali, kamera adalah sedikit lebih tinggi daripada D4S, yang mungkin akan menjadi lebih selesa untuk memegang bagi mereka yang mempunyai tangan yang lebih besar. Cengkaman telah diubahsuai sedikit dalam bentuk dan sisi kamera tidak lagi seperti curvy seperti sebelum ini. Cakera depan telah bergerak dalam anak lelaki, yang mungkin juga dilakukan untuk meningkatkan keselesaan. Genggaman menegak dan butang yang telah sedikit mengagak dan bahagian atas kamera dengan "Nikon" logo juga telah direka semula sedikit. Perubahan terbesar adalah penambahan butang fungsi yang lain di sebelah kiri gunung seperti yang digambarkan. Tidak pasti bagaimana ia akan bersenam secara ergonomik, tetapi mereka yang ingin butang tambahan untuk mendapatkan akses cepat kepada salah satu daripada banyak ciri-ciri kamera mungkin mengalu-alukan perubahan ini. Terdapat lain beberapa perubahan kosmetik kecil di sana sini.
Pertama sekali, butang Mod kamera, yang sentiasa di sebelah kanan bahagian atas kamera, telah dipindahkan ke butang pada dail kiri - gantikan butang bracketing. Di tempatnya dan lebih dekat dengan pembebasan pengatup, Nikon telah meletakkan butang ISO baru jenama. Akhirnya! Ini adalah sesuatu yang saya sendiri telah telah menunggu - tidak lebih perlu untuk mengubah butang rakaman video untuk menukar ISO! Kini anda boleh dengan mudah menukar ISO dengan hanya tangan kanan anda, yang besar. Jika anda menukar mod kamera anda banyak dan anda boleh digunakan untuk mengakses butang Mode dengan jari telunjuk anda, anda mungkin tidak suka perubahan ini, kerana anda akan perlu sekarang terlibat tangan kiri anda untuk tahan butang Mod sambil berputar dail kamera dengan tangan kanan anda. Secara peribadi, saya biola dengan ISO lebih banyak daripada dengan mod kamera, jadi bagi saya perubahan ergonomik ini membuat banyak akal. Menariknya, Nikon D500 juga telah melalui perubahan yang sama, yang bermaksud bahawa Nikon kemungkinan besar akan menggunakan susun atur ini dikemaskini pada semua kamera mewah masa depan.
Nikon telah memilih untuk menghilangkan butang Flash dan bergerak butang Bracketing di tempatnya. Sekali lagi, ini masuk akal kepada saya, kerana butang bracketing biasanya mendapat penggunaan lebih banyak daripada butang denyar. Dan jika anda faktor dalam fakta bahawa D5 adalah terutamanya bertujuan untuk sukan dan jurugambar hidupan liar, flash tidak adalah sesuatu yang banyak digunakan oleh mereka orang juga.
Butang pampasan pendedahan dan rakaman video telah dipindahkan sedikit dan kini terdapat satu benjolan kecil yang memisahkan butang-butang di genggaman. Terdapat reka bentuk tambahan dan perubahan ergonomik, tetapi mereka seolah-olah menjadi agak kecil.
Mari kita lihat di belakang kamera:
Sekali lagi, lebih tweak dan perubahan butang untuk ambil perhatian. Cengkaman ke sebelah kanan mempunyai kepingan getah tambahan untuk berehat jari pada. Cakera belakang seolah-olah telah mendapat sedikit lebih besar dalam saiz. Joysticks dual tidak lagi mempunyai lebam menonjol luaran, yang diharapkan akan membuat mereka lebih mudah untuk digunakan. Butang pelbagai fungsi telah mendapat yang lebih besar - perubahan dialu-alukan yang pasti. Tepat di bawah suis kunci Nikon berkata "i" butang, yang membolehkan menyesuaikan beberapa pilihan pada LCD / Live View (Nikon D4S tidak mempunyai satu).
Di sebelah kiri LCD, Nikon diperbadankan satu lagi butang Fungsi diprogramkan - satu ini mengambil tempat Info butang sebelumnya, yang kini telah berpindah ke bahagian bawah. Bercakap di mana, Nikon berubah dua butang sana: butang mikrofon telah digantikan dengan butang Maklumat dan butang ISO, yang kini terletak di bahagian atas kamera, telah digantikan dengan butang mod pelepasan. Akhirnya, fungsi yang lebih berguna yang kini mendapat butang yang berdedikasi!
Satu lagi perubahan kepada notis adalah kawasan pemidang tilik - kanta mata pemidang tilik pada D5 kini boleh ditanggalkan dan mempunyai salutan fluorin. Selain itu, anda boleh melampirkan perlindungan hujan Nikon untuk perlindungan. Semua yang lain telah melalui perubahan ergonomik kecil.
Secara keseluruhan, saya rasa Nikon melakukan kerja yang hebat dalam rekaan semula yang D5 - yang bergerak butang ISO, butang fungsi baru dan tweak lain masuk akal kepada saya dan kemungkinan besar akan merayu kepada lain-lain lagi.
Nikon D5 vs D4S Spesifikasi Perbandingan
Sekarang mari kita lihat pada spesifikasi kedua-dua kamera dan lihat di mana mereka berbeza:
Camera
Feature
|
Nikon
D5
|
Nikon
D4s
|
---|---|---|
Sensor
Resolution
|
20.8
Million
|
16.2
Million
|
Sensor
Coating
|
Anti-reflection
coating
|
Standard
|
Sensor
Type
|
CMOS
|
CMOS
|
Sensor
Size
|
35.9×23.9mm
|
36.0×23.9mm
|
Sensor
Pixel Size
|
6.45µ
|
7.30µ
|
Sensor
Dust Reduction
|
Yes
|
Yes
|
Image
Size
|
5,568
x 3,712
|
4,928
x 3,280
|
Image
Processor
|
EXPEED
5
|
EXPEED
4
|
Viewfinder
Type
|
Pentaprism
|
Pentaprism
|
Viewfinder
Coverage
|
100%
|
100%
|
Viewfinder
Magnification
|
0.72x
|
0.70x
|
Built-in
Flash
|
No
|
No
|
Storage
Media
|
2x
XQD / 2x CF
|
1x
XQD + 1x CF
|
Continuous
Shooting Speed
|
12
fps with AF/AE
|
11
fps with AF/AE
|
Buffer
Size (RAW, Lossless 14-bit)
|
200
|
78
|
Continuous
Shooting
|
16.7
seconds
|
7.1
seconds
|
Max
Shutter Speed
|
1/8000
to 30 sec
|
1/8000
to 30 sec
|
Shutter
Durability
|
400,000
cycles
|
400,000
cycles
|
Exposure
Metering Sensor
|
180,000-pixel
RGB sensor 3D Color Matrix Metering III
|
91,000-pixel
RGB sensor 3D Color Matrix Metering II
|
Base
ISO
|
ISO
100
|
ISO
100
|
Native
ISO Sensitivity
|
ISO
100-102,400
|
ISO
100-25,600
|
Boosted
ISO Sensitivity
|
ISO
50, ISO 204,800-3,280,000
|
ISO
50, ISO 51,200-409,600
|
Autofocus
System
|
153-point,
99 cross-type AF system
|
51-point,
15 cross-type AF system
|
Dedicated
AF Processor
|
Yes
|
No
|
AF
Detection
|
Up
to f/8
|
Up
to f/8
|
AF
Detection Range
|
-4
to +20 EV
|
-2
to +19 EV
|
Auto
AF Fine-Tune
|
Yes
|
No
|
Video
Output
|
MOV,
MPEG-4 / H.264
|
MOV,
MPEG-4 / H.264
|
Video
Maximum Resolution
|
3,840×2,160
(4K) up to 30p
|
1920×1080
(1080p) up to 60p
|
LCD
Size
|
3.2″
diagonal TFT-LCD
|
3.2″
diagonal TFT-LCD
|
LCD
Resolution
|
2,359,000
dots
|
921,000
dots
|
LCD
Touchscreen
|
Yes
|
No
|
Detachable
Eyepiece
|
Yes
|
No
|
Built-in
GPS
|
No
|
No
|
Built-in
Wi-Fi / NFC
|
No
|
No
|
Built-in
Wired LAN
|
1000
Base T Support
|
1000
Base T Support
|
Battery
|
EN-EL18a
|
EN-EL18a
|
Battery
Life
|
3,780
shots (CIPA)
|
3,020
shots (CIPA)
|
USB
Version
|
3.0
|
2.0
|
Weight
|
1,405g
(With Battery + 2x XQD)
|
1,240g
(Body Only)
|
Dimensions
|
160
x 158.5 x 92mm
|
160
x 156.5 x 90.5mm
|
MSRP
Price
|
$6,499
(as introduced)
|
$6,499
(as introduced)
|
Perbezaan pertama adalah jelas resolusi - Nikon D5 menolak untuk 20.8 Ahli Parlimen dari 16.2 MP yang telah kita lihat pada kedua-dua pendahulunya lepas. Ketika perubahan itu seolah-olah kecil, dalam realiti yang agak banyak data untuk menolak melalui apabila anda faktor dalam kelajuan penangkapan berterusan selama 12 fps. 4 megapixel tambahan diterjemahkan kepada lebih banyak peluang tanaman, yang sentiasa berguna untuk mempunyai atas apa-apa kamera. Selain peningkatan dalam resolusi, Nikon juga telah diubahsuai lapisan pada sensor - D5 kini mempunyai lebih baik salutan anti-pantulan, yang sepatutnya mengurangkan ghosting dan suar lebih jauh.
Perubahan sensor tidak hanya terhad kepada resolusi - Nikon adalah menolak kelajuan ISO asli dari 100-25,600 untuk 100-102,400 - kenaikan dua noktah! Adakah ini bermakna bahawa imej-imej akan kelihatan dua hentian lebih bersih? Yang masih belum dapat dilihat, tetapi memandangkan teknologi sensor yang telah cukup banyak tidak berkembang dalam tahun-tahun kebelakangan ini dari segi prestasi bunyi bising, saya serius ragu-ragu. Nikon mendakwa bahawa ia telah membangunkan satu sistem pengurangan bunyi jenama baru, tetapi saya ragu-ragu anda hanya boleh membersihkan dua hentian bunyi melalui algoritma perisian. Jika Nikon juga boleh menolak persembahan noktah, ia masih akan menjadi satu perjanjian yang besar! Saya benar-benar berharap untuk melihat peningkatan besar dalam jabatan kualiti imej ...
Satu lagi perubahan besar adalah jelas sistem autofocus baru jenama. Dengan sejumlah 153 mata fokus, 99 yang merentas jenis, Nikon D5 hanya kad terup D4S, yang mempunyai 51 titik sistem AF yang lebih tua, tetapi masih sangat dipercayai (15 yang merentas jenis). Nikon telah berpindah operasi AF untuk pemproses AF yang terletak pada D5, yang merupakan sesuatu yang kita tidak pernah dilihat sebelum ini di mana-mana DSLR Nikon. Nikon D5 juga memberi tumpuan lebih baik dalam cahaya rendah, terima kasih kepada sensitiviti EV -4 itu, vs -2 EV pada D4S. Salah satu jenama ciri-ciri baru yang Nikon disampaikan dalam D5 dan DSLRs D500, adalah keupayaan untuk kanta ditala secara automatik halus. Jika ia benar-benar berkesan "dengan menekan beberapa butang" sebagai Nikon mengiklankan, ini boleh menjadi permainan yang berubah-ubah keupayaan!
Dengan perubahan sensor juga datang perubahan dalam pemproses utama. Terkini generasi EXPEED 5 pemproses bukan sahaja ketara lebih cepat, tetapi ia juga adalah lebih cekap, membolehkan D5 memerah 3780 tembakan dari bateri EN-EL18a yang sama yang hanya menghasilkan sedikit lebih 3 ribu tembakan pada D4S. Di samping itu, Nikon D5 kapal dengan satu jenama baru sensor 180K pixel RGB pemeteran (D4S mempunyai sensor RGB 91K piksel), yang ditambah pula dengan EXPEED 5 melakukan pekerjaan yang lebih baik pada mengesan subjek semasa operasi autofocus.
Apabila ia datang kepada kelajuan penangkapan berterusan, Nikon D5 memperoleh satu bingkai tambahan sesaat dengan berterusan memberi tumpuan, tetapi kita lihat pada saiz penimbal - D5 mempunyai penampan yang lebih besar bagi mereka yang 14-bit losslessly dimampatkan fail RAW: 200 vs 78 . Pada dasarnya, ini bermakna bahawa anda boleh menembak selama kira-kira 17 saat sebelum penampan mengisi! Itulah 10 saat lebih daripada apa yang D4S boleh mengendalikan!
Saya tidak tahu bagaimana Nikon melakukannya, tetapi ia seolah-olah seperti pemidang tilik optik telah mendapat lebih besar daripada sebelum - 0.72x pembesaran vs 0.70x pada D4S. Dan sebelumnya skrin generasi LCD dengan 921k titik yang kelihatan begitu kuno berbanding 2.36 juta dot sentuh LCD didayakan pada D5.
Secara peribadi, saya tidak pernah suka slot XQD + CF pada kamera D4 dan D4S. Walaupun ia masuk akal untuk Nikon untuk menolak kedua-dua di D4 untuk peralihan lebih mudah, saya benar-benar tidak dapat memahami mengapa Nikon memutuskan untuk mengekalkan kedua-dua format apabila D4S dikeluarkan juga. Syukurlah, ini tidak lagi kes itu - Nikon D5 kini datang dalam dua versi: satu yang mempunyai dua slot XQD dan satu yang mempunyai dua slot CF. Sejak XQD adalah lebih baik dalam segala hal daripada CF, saya akan mengesyorkan untuk mendapatkan versi XQD itu. Saya percaya D5 adalah percubaan terakhir Nikon untuk melihat salah satu daripada dua format pelanggannya akan memihak (berdasarkan jualan). Secara peribadi, saya tidak menjangka Nikon menawarkan apa-apa pilihan dalam generasi akan datang kamera top-of-the-line, kerana ia terlalu tidak praktikal untuk menghasilkan kedua-duanya.
Persoalan yang timbul ialah, ia akan bernilai bergerak ke atas dari Nikon D4S untuk D5? Jika anda mencari rezeki dengan kamera anda, benar-benar! Hanya sistem AF yang baru dan sensitiviti -4 EV sahaja mungkin bernilai naik taraf untuk banyak jurugambar pro di luar sana. Dan jika Nikon mampu memberikan imej ISO yang tinggi yang lebih bersih, yang akan menjadi bonus tambahan. Bagi orang lain yang bukan pro atau penembak serius, D5 mungkin akan menjadi pembunuhan besar-besaran. Jika anda mendapati diri anda kadang-kadang keluar dengan sukan gambar atau hidupan liar, anda akan mungkin lebih baik dengan Nikon D500 yang luar biasa.
0 comments:
Post a Comment