(Dari Nikon kanta kesusasteraan) Nikon, Inc telah mengumumkan baru AF-S DX NIKKOR 16-85mm kanta ƒ / 3.5-5.6G ED VR, yang menawarkan Nikon jurugambar SLR digital yang luar biasa keupayaan sudut lebar bersama-sama dengan serba telefoto yang hebat. Zoom lebar nisbah menjadikan kanta baru ini sesuai untuk pelbagai situasi rakaman, termasuk acara dalaman dan luaran; jalanan; dan potret dan pemandangan, menjadikannya sesuai untuk kegunaan harian.
Dikeluarkan pada bulan Mac 2008, 16-85mm ƒ / 3.5-5.6 boleh dianggap sebagai '' yang direka-untuk-digital '' pengganti rohani kepada 24-120mm ƒ popular / 3.5-5.6 VR. The 24-120mm Nikkor mendapat banyak populariti dengan gabungan pelbagai yang mudah untuk panjang fokus dan teknologi pengurangan getaran (VR): Walau bagaimanapun, ia dianggap oleh banyak untuk menjadi tidak boleh diterima lembut, dan aperture maksimum ƒ / 5.6 dengan 85mm dan lebih lama menjadi tidak boleh diterima perlahan.
Dengan faktor tanaman 1.5x wujud dalam sensor Nikon APS-C, kanta memberikan bidang yang berkesan pandangan 24-128mm. Selain daripada mengurangkan saiz elemen lensa individu untuk muat sesnor yang lebih kecil, Nikon telah membuat beberapa perubahan kepada susun atur elemen diri mereka sendiri; 16-85mm yang mempunyai dua elemen tambahan kanta (sehingga 15 hingga 17), salah satu yang merupakan elemen kanta aspherical tambahan. Untuk menjaga kanta berpatutan, Nikon sebenarnya masih belum dibungkus kanta sepenuhnya teknologi terbarunya: yang paling ia menawarkan adalah Super Bersepadu Coating Nikon untuk mengurangkan kanta suar dan ghosting, bagaimanapun, ia mengintegrasikan pengurangan getaran VR2 Nikon.
Sebagai kanta DX, ia tidak direka untuk menampung 35mm pengimejan bulatan penuh, dan tidak seperti beberapa reka bentuk kanta lain yang akan bekerja pada sesetengah tetapan zum, 16-85mm akan sentiasa Vignette ke tahap yang tertentu apabila dipasang pada badan filem atau sensor FX badan. D3 akan bekerjasama dengan kanta, secara automatik menetapkan sendiri ke mod DX. Lensa adalah '' G '' gaya kanta, jadi tidak ada cincin aperture; pada badan filem tua kanta akan terhad kepada menembak pada aperture yang paling kecil.
Focal Length (mm) 16-17 18-23 24-34 35-49 50-69 70-85
Terbesar aperture ƒ / 3.5 ƒ / 3.8 ƒ / 4 ƒ / 4.5 ƒ / 5 ƒ / 5.6
Kecil aperture ƒ / 22 ƒ / 24 ƒ / 25 ƒ / 29 ƒ / 32 ƒ / 36
kanta ini boleh didapati sekarang dengan MSRP daripada $ 649.
ketajaman
Adalah sukar untuk tidak tergesa-gesa untuk menarik perbandingan antara kanta ini dan pendahulunya bingkai penuh, Nikon 24-120mm ƒ / 3.5-5.6, tetapi ia adalah pertaruhan selamat bahawa kanta ini akan menarik minat kepada sesiapa yang telah ditembak dengan dan menikmati menggunakan kanta itu.
Secara ringkas, ƒ 16-85mm yang / 3.5-5.6 adalah amat tajam. prestasi termiskin Its hanya terdapat apabila berhenti turun ke bukaan kecil, di mana pembelauan mengehadkan merompak kanta ketajaman. Tetapi walaupun pada ƒ / 22 dan 16mm, lensa masih sangat tajam, tidakpun mencecah 3 unit kabur. Pada jarak fokus lebih panjang, kanta menjadi lebih lembut, mencapai 5-6 unit kabur oleh 85mm dan ƒ / 36.
tetapan yang lain memberikan keputusan yang cemerlang. Kecuali beberapa sudut kelembutan sedikit apabila digunakan terbuka lebar (16mm, ƒ / 3.5), kualiti imej adalah sangat tajam. prestasi optimum dicapai apabila berhenti turun ke ƒ / 5.6, di mana imej adalah tajam di seluruh bingkai: anda masih melihat beberapa kelembutan sudut yang sangat sedikit pada sudut yang luas atau telefoto penuh, tetapi kami membelah rambut di sini. Keputusan di bukaan lain - ƒ / 8, ƒ / 11, ƒ / 16 - semua sama-sama mengesankan.
Secara keseluruhannya, 16-85mm ƒ / 3.5-5.6 memberikan hasil ketajaman yang sangat baik, lebih baik daripada yang kita lihat persembahan Nikon sebelumnya dalam kelas ini kanta.
Kromatik Aberration
Toleransi kepada penyimpangan kromatik juga sangat baik untuk kanta ini. Kes senario terburuk bagi kanta berlaku pada hujung telefoto daripada rangkaian panjang fokus (85mm), di mana kita lihat di sekeliling 5 / 100ths satu peratus daripada ketinggian bingkai CA. CA adalah hampir tidak wujud antara 24mm dan 70mm, dan pada 16mm yang kita lihat tidak lebih daripada 3 / 100ths. Ia diperhatikan bahawa keputusan ini hanya muncul di sudut-sudut; di kawasan tengah imej, anda akan menjadi keras ditekan untuk mencari apa-apa bukti penyimpangan kromatik walaupun dizum masuk ke 100% ke atas monitor. prestasi hanya cemerlang.
Shading ( '' Vignetting '')
Perlu ada harga yang membayar untuk hasil yang cemerlang dalam ketajaman dan ketahanan terhadap penyimpangan kromatik, dan harga itu adalah sudut teduhan. Kami biasanya melihat sudut-sudut gelap dengan kanta sudut lebar, dan malangnya, 16-85mm adalah tidak terkecuali. Digunakan terbuka luas dan sudut lebar (16mm, ƒ / 3.5) anda boleh mengharapkan sudut-sudut untuk menjadi hanya lebih noktah gelap daripada tengah imej. Corner kegelapan adalah beg bercampur bagi kanta, hanya menjadi bukan isu apabila kanta digunakan dengan tetapan konservatif - pertengahan julat zoom, dan apabila berhenti ke sekurang-kurangnya ƒ / 8. Apabila digunakan pada 16mm, senario kes terbaik adalah setengah stop sudut kegelapan apabila digunakan pada ƒ / 8 atau lebih kecil.
reka bentuk kanta adalah tentang menguruskan konsesi, dan ini akan menjadi satu. Mujurlah, sudut gelap boleh dipecahkan dalam perisian imej pasca pemprosesan yang paling.
Penyelewengan
kanta sudut lebar juga berdepan dengan keputusan yang diputarbelitkan, dan 16-85mm mempunyai bahagiannya daripada isu-isu dengan penyelewengan. Barrel (mengasapi) penyelewengan menonjol apabila lensa ditetapkan antara 16-21mm. Pada panjang fokus lebih besar daripada 21mm, penyelewengan berubah kepada bantal Pin (memerah) gaya.
Dalam kedua kes, keputusan penyelewengan tidak melampau, mencapai hanya 0.75% setong herotan pada sudut yang luas, dan -0.5% bantal Pin dengan 24mm dan lebih besar. Keputusan ini adalah yang paling ketara dalam sudut-sudut. Ia mungkin untuk membetulkan penyelewengan ini dalam imej perisian selepas pemprosesan, bagaimanapun, penyelewengan yang terkenal di seluruh imej adalah laras; dengan itu, selepas 21mm, profil penyelewengan yang agak kompleks. Ia boleh menjadi sukar untuk mendapatkan garis lurus anda benar-benar lurus.
Autofocus Operasi
Kanta AF-S dengan motor ultrasonik, operasi AF untuk ƒ 16-85mm yang / 3.5-5.6 hampir senyap dan agak pantas, jika tidak kilat cepat: AF motor mengambil hak sekitar kedua untuk membunuh daripada tumpuan yang paling dekat dengan infiniti. Motor ultrasonik juga bermakna anda boleh mengatasi motor AF pada bila-bila masa dengan hanya menukarkan cincin tumpuan, tanpa perlu menukar kamera atau lensa ke mod fokus manual.
Macro
keupayaan dekat tumpuan agak baik untuk kanta di 38cm (1 '3 "). Lebar kawasan makro minimum hanya 114 mm (~ 4.5 inci) pada badan Nikon DX. Pada fokus minimum dan 85mm, unsur hadapan kanta adalah kira-kira 15cm (hanya di bawah 6 inci) dari subjek. nisbah pembesaran untuk kanta adalah 0.22x.
Membina Kualiti dan Pengendalian
Sebagai lensa DX, 16-85mm yang agak padat, mengimbangi baik pada yang lebih kecil Nikon pengguna dan prosumer badan. Zoom dan tumpuan dikawal melalui dua gelang getah berjalur. The cincin yang dipisahkan jadi tidak ada peluang untuk mengelirukan kedua-dua apabila bekerja buta atau melihat melalui pemidang tilik. Rusuk getah memberi cengkaman yang sangat baik; tidak ada suatu apapun yang jari anda boleh slip pada kawalan. tindakan zum pada sampel kami adalah sangat licin dan kukuh, tetapi mungkin sedikit ketat. Akibat walaupun, ia tidak menunjukkan sebarang kecenderungan untuk zum rayapan mana-mana sahaja dalam julat panjang fokus. Kawalan zum berputar kira-kira 90 darjah (satu pusingan suku) dalam bergerak dari panjang singkat untuk paling lama fokus, manakala kawalan fokus berputar kira-kira 130 darjah, kira-kira satu pertiga daripada giliran. Kami mendapati jumlah perjalanan pelarasan fokus yang cukup bahawa kita tidak mempunyai masalah memberi tumpuan secara manual. Elemen depan tidak berputar sementara memberi tumpuan atau zoom, membuat bekerja dengan polarizers mudah. Walaupun benang penapis 67mm adalah plastik, kanta gunung adalah logam.
Kanta setong memanjangkan agak sedikit di zoom sudut lebar, telefoto maksimum, teleskop tentang 42mm. Tidak sebanyak beberapa lama nisbah Zum, tetapi sedikit saksama relatif kepada dimensi padat kanta apabila ditetapkan kepada sudut paling luas. Kanta hud termasuk adalah daripada 'reka bentuk' petal '', agak berkesan pada sudut lebar, lebih kurang jadi di 85mm.
Pengurangan getaran yang digunakan adalah sistem VR2 yang lebih baru, pertama kali dilihat di 18-200mm ƒ yang / 3.5-5.6; Nikon mendakwa jurugambar menggunakan kanta ini boleh mencapai tembakan stabil sehingga empat berhenti lebih cepat berbanding dengan kanta bukan VR. Walaupun kita belum lagi ditubuhkan protokol ujian untuk menilai tuntutan ini, kita boleh mengatakan bahawa VR berfungsi dengan berkesan.
kanta dilengkapi dengan penunjuk skala jarak, dan tiga suis: satu untuk mengaktifkan dan menyahaktifkan autofocus ( '' M / A M ''), seterusnya untuk mengaktifkan dan menyahaktifkan pengurangan getaran, dan yang terakhir untuk menetapkan mod VR antara normal dan aktif. Perbezaan antara kedua-dua mod adalah tahap sensitiviti; '' Mod 'normal' membolehkan ditoleransi untuk pergerakan perlahan (iaitu., Sistem VR yang tidak akan cuba untuk mengimbangi pergerakan mendatar semasa kuali, hanya menegak). 'Mod' 'aktif' akan menjadi sangat sensitif kepada sebarang bentuk pergerakan kamera.
Alternatives
Nikon 24-120mm ƒ / 3.5-5.6G ED-IF AF-S VR ~ $ 500
The streetsweeper asal dengan sistem VR generasi pertama Nikon, 24-120mm adalah jauh kurang tajam dan menunjukkan penyimpangan ketara lebih kromatik. Walau bagaimanapun, vignetting dan penyelewengan adalah jauh lebih baik dikawal, dan jika anda bekerja dengan filem atau FX, ia akan meliputi bulatan pengimejan 35mm. Menggunakan 72mm penapis.
Nikon 18-70mm ƒ / 3.5-4.5G ED-IF AF-S DX ~ $ 330
Kurang sedikit tajam tetapi kawalan yang baik CA, vignetting dan penyelewengan, kanta ini adalah kanta kit popular di dalam kelas DX. Juga mengambil 67mm penapis.
Nikon 18-200mm ƒ / 3.5-5.6G IF-ED AF-S DX VR ~ $ 700
Ada cukup banyak kontroversi di internet sama ada kanta ini adalah nilai yang lebih baik untuk wang. Juga kanta VR2, 18-200mm tidak begitu tajam dan adalah sedikit lebih buruk di jabatan CA; ia sedikit lebih baik dengan vignetting, tetapi memesongkan sedikit lebih. Tambahan 115mm jangkauan adalah menarik, tetapi ketajaman di ini panjang fokus adalah adil kepada purata.
Sigma 17-70mm ƒ / 2,8-4,5 DC Macro ~ $ 340
Satu alternatif yang sangat baik dengan keupayaan makro, ia sedikit kurang tajam, dan keputusan CA hampir tetapi tidak cukup sebagai baik (pada peringkat ini, bagaimanapun, kita benar-benar memilih bulu). Vignetting dan penyelewengan adalah seperti boleh dijangka untuk kanta sudut yang luas. Tambahan setengah stop kelajuan boleh menjadi berguna, tetapi oleh 24mm, ia ƒ / 3.5 pula.
Tamron 28-75mm ƒ / 2.8 XR Di LD asfera IF SP AF ~ $ 349
Walaupun tidak sebagai sudut lebar atau telefoto, ƒ berterusan / 2.8 aperture daripada Tamron adalah pilihan yang menarik dalam kategori ini. Lensa menunjukkan keputusan cemerlang untuk semua ketajaman, penyimpangan kromatik, vignetting dan penyelewengan, setanding dengan 16-85mm Nikon. Fokus mekanikal didorong walaupun; ia sukan cincin aperture, dan ia juga penuh bingkai, yang menawarkan keserasian filem penuh.
Kesimpulan
The 16-85mm ƒ / 3.5-5.6 adalah kanta terpuji; ketajaman yang sangat baik dan hasil penyimpangan kromatik, dicemari hanya oleh beberapa isu penyelewengan dan vignetting. Walau bagaimanapun, saya gembira untuk melihat jurutera Nikon memberi ketajaman keutamaan, kerana ini adalah faktor yang salah satu yang anda tidak boleh benar-benar betul dalam selepas pemprosesan. Kanta yang tentunya lebih baik berbanding sebelumnya, 24-120mm, satu kanta yang menyediakan platform yang sangat baik untuk pelbagai gaya fotografi. Dengan pengeluaran yang 16-85mm ƒ / 3.5-5.6, bar telah dibangkitkan.
Contoh Foto
Sasaran VFA harus memberi anda idea yang baik dari ketajaman di pusat dan sudut, serta beberapa idea mengenai takat tong atau bantal Pin penyelewengan dan penyimpangan kromatik, manakala Life subjek Masih boleh membantu dalam menilai kontras dan warna. Kami menembak kedua-dua imej menggunakan tetapan JPEG lalai dan manual imbangan putih badan ujian kami, supaya imej harus agak konsisten dari kanta untuk kanta.
Still Life ditembak
sasaran VFA
Sebagaimana yang sesuai, kita menembak ini dengan kedua-dua bingkai penuh dan sub-bingkai badan-badan, pada julat panjang fokus, dan pada kedua-dua aperture maksimum dan ƒ / 8. Untuk '' VFA '' sasaran (sasaran ketepatan pemidang tilik dari Imaging Resource), kami juga menyediakan tanaman sampel dari pusat dan sudut atas kiri setiap pukulan, jadi anda dengan cepat boleh mendapatkan rasa ketajaman relatif, tanpa perlu memuat turun dan memeriksa imej penuh res. Untuk mengelakkan batasan ruang dengan susun atur halaman kajian kami, indeks kepada tangkapan ujian melancarkan dalam tetingkap yang berasingan.
Friday, 27 May 2016
Nikon AF-S DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR Biasa Zoom Kanta Kajian
Posted By: Unknown - 06:18:00About Unknown
Techism is an online Publication that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around in the world which you may find hard to believe and understand. The Main Purpose of this site is to bring reality with a taste of entertainment
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment