Saya mempunyai peluang untuk menembak dengan Tamron 15-30mm f / 2.8 VC bagi tempoh tiga bulan lalu bagi kedua-dua projek fotografi peribadi dan profesional saya dan matlamat utama saya adalah untuk mengetahui bagaimana baik kanta adalah, terutamanya apabila dibandingkan dengan Nikon 14- 24mm f / 2.8g, yang saya hanya bergantung kepada banyak selama bertahun-tahun, sama ada landskap menembak, seni bina atau potret alam sekitar. Oleh itu, dalam kajian ini, saya akan terutamanya membandingkan kedua-dua kanta, di samping menyediakan biasa maklumat dan imej terperinci sampel.
1) Gambaran Kanta
The Tamron SP 15-30mm f / 2.8 VC adalah serba boleh, profesional-gred kanta direka untuk menangkap sudut luas yang melampau, yang sering mencari apabila mengambil gambar seni bina dan landskap dengan unsur-unsur latar depan. Dengan prestasi optik yang mengagumkan dan bukaan tetap f / 2.8 di seluruh julat zum, lensa ini juga merupakan calon yang hebat untuk fotografi cahaya rendah, seperti astrophotography. Terima kasih kepada motor ultrasonik Silent Drive (USD), lensa memfokus senyap dan cepat, sama dengan kanta profesional yang berkualiti tinggi yang lain seperti Tamron SP 24-70mm f / 2.8 VC. penstabilan imej terbina dalam, yang pasaran Tamron sebagai "Pampasan Getaran" (VC), menyediakan sehingga 4 hentian pampasan untuk menembak tangan. VC adalah pasti yang Kemuncak Tamron 15-30mm f / 2.8, kerana ia adalah zoom sudut ultra-lebar yang pertama di dunia untuk menawarkan ia. Tamron telah konsisten dalam penggunaannya pampasan getaran dalam kanta berkualiti tinggi - kanta mengikuti jalan yang Tamron SP 24-70mm f / 2.8 VC, yang juga merupakan kanta 24-70mm pertama di dunia untuk menawarkan penstabilan imej. Walaupun kedua-dua Canon dan Nikon telah tidak termasuk penstabilan imej dari gred profesional sudut lebar dan kanta standard, Tamron telah membuat ia jelas bahawa penstabilan imej perlu dimasukkan ke dalam setiap kanta mewah, tidak kira apa panjang fokus adalah. Dan itulah di mana saya dalam jumlah perjanjian dengan Tamron - walaupun tuntutan oleh beberapa jurugambar yang penstabilan imej tidak diperlukan pada kanta sudut lebar, berdasarkan pengalaman saya, penstabilan imej adalah sangat berkesan dan berguna pada setiap jenis kanta. Ini adalah mengapa sistem yang menawarkan dalam badan penstabilan imej (IBIS) telah mendapat populariti begitu banyak, kerana pengeluar tidak perlu bimbang tentang termasuk penstabilan dalam kanta dan dengan itu boleh membuat kanta kedua-dua yang lebih kecil dan lebih murah.
Apabila ia datang kepada reka bentuk optik, Tamron SP 15-30mm f / 2.8 VC adalah tidak pemalas - dengan sejumlah 18 elemen lensa dalam 13 kumpulan (3 yang merupakan jenis rendah penyebaran, 1 acuan kaca aspherical dan 2 berkembang kaca dibentuk elemen aspherical), kanta adalah lebih rumit daripada Nikon 14-24mm f / 2.8g. Selain itu, Tamron melemparkan segala-galanya ia mempunyai dalam senjata di 15-30mm, sambil menambah salutan fluorin dengan unsur depan untuk menangkis air dan kotoran, kedap cuaca dan lapisan eBAND khas untuk mengurangkan pantulan dalaman dan dengan itu berkesan mengurangkan ghosting dan suar. Semua ini jelas diterjemahkan kepada kanta yang cukup besar dan berat - pada 98.4 x 142.5mm (lebar x tinggi) dan 1,100 gram jumlah berat, kanta adalah kedua-dua yang lebih besar dan lebih berat daripada rakan sejawatannya dari Nikon itu.
Dengan rangkaian Panjang fokus yang luas 15-30mm, kanta disasarkan secara khusus untuk digunakan pada kamera (FX) bingkai penuh. Walaupun ia juga memberi perlindungan yang cukup baik pada sensor kamera timbul (DX), dengan bidang bersamaan memandangkan kira-kira 22.5-45mm, menggunakan apa-apa kanta pada kamera yang lebih kecil mungkin tidak praktikal, membuat persediaan terlalu front-berat. Malangnya, mereka bentuk kanta sudut lebar itu dengan optik mewah datang pada kos utama - elemen depan begitu besar dan besar, bahawa ia adalah mustahil untuk melancarkan penapis skru pada biasa. Jadi, jika anda mahu menggunakan penapis polarisasi dan GND, satu-satunya pilihan anda pada masa ini adalah untuk melihat sistem penapis pihak ketiga seperti FotodioX WonderPana, yang tidak mempunyai penyesuai yang tepat untuk Tamron 15-30mm f / 2.8 VC.
Dari segi prestasi optik, kerana anda akan melihat dalam seksyen Ciri-ciri optik kajian ini, Tamron 15-30mm f / 2.8 memberikan hasil yang sangat baik, mencabar Nikon 14-24mm f / 2.8g (lanjut mengenai ini dalam halaman Perbandingan kanta ).
2) Spesifikasi Lens
Ciri-ciri utama:
- kualiti yang hebat sudut ke sudut imej dari zoom ultra-wide-angle
- XGM elemen kanta untuk imej indah
- eBAND dan BBAR Coating
- Getaran Pampasan meningkatkan peluang foto
- latar belakang lembut-fokus pada tetapan sudut lebar
- Fluorine bersalut elemen hadapan
- Tahan kepada unsur-unsur
- Ultrasonik Silent Drive secara tepat, dan autofocus tenang
Spesifikasi teknikal:
Jenis Gunung: Nikon F (juga boleh didapati untuk Canon dan Sony kenderaan)
- Focal Julat Panjang: 15-30mm
- Maksimum Aperture: f / 2.8
- Aperture Minimum: f / 22
- Sudut Pandangan (DX-format): 85 ° 52 '- 49 ° 54'
- Sudut Pandangan (FX-format): 110 ° 32 '- 71 ° 35'
- Lens (Elements): 18
- Lens (Groups): 13
- Format serasi (s): FX, DX
- Diafragma Blades: 9 (bulat)
- Jarak Maklumat: Ya
- LD Glass Elements: 3
- Dibentuk-Glass asfera Elements: 2
- berkembang Glass teracu asfera (XGM) Unsur-unsur: 1
- Autofocus: Ya
- USD (Ultrasonic Silent Drive): Ya
- Minimum Focus Jarak: 0.28m
- Focus Mode: AF / MF
- Penapis Saiz: N / A
- Panjang: 142.5mm
- Diameter: 98.4mm
- Berat (Lebih kurang.): 1100 g
- Tamron 15-30mm f / 2.8 Image Contoh # 19
- NIKON D750 + 15-30mm f / 2.8 30mm @, ISO 1600, 1/1250, f / 5.6
Spesifikasi terperinci kanta, bersama-sama dengan carta MTF dan data lain yang berguna untuk Tamron SP 15-30mm f / 2.8 Di VC USD boleh dijumpai kanta kami.
3) Focal Liputan Panjang dan Kegunaan
Pada tempoh tumpuan yang paling luas 15mm, yang Tamron 15-30mm f / 2.8 VC adalah kira-kira 1 mm lebih lama daripada Nikon 14-24mm f / 2.8, yang sudah pasti menjadi masalah bagi situasi di mana anda perlu pergi benar-benar luas. Dari segi sudut pandangan perbezaan 1mm ini diterjemahkan kepada 110 ° vs 114 ° - perubahan cukup kelihatan. Tetapi kehilangan 1 mm datang dengan keuntungan sebanyak 6 mm pada hujung yang lebih lama, yang diterjemahkan kepada 71 ° vs 84 ° sudut pandangan - juga agak perbezaan ketara. Perhatikan bagaimana hanya 1 mm ketara kesan sudut pandangan oleh 4 ° pada tetapan yang paling luas, manakala 6 mm pada akhir panjang hanya perubahan bidang pandangan sebanyak 13 °. Itulah bagaimana panjang fokus bekerja - yang lebih pendek panjang fokus, kesan yang lebih ia mempunyai kepada sudut pandangan.
Tetapi apa yang lebih praktikal, panjang fokus yang lebih luas atau panjang? Untuk menjawab soalan ini, saya melepaskan sehingga katalog Lightroom saya dan melihat statistik oleh panjang fokus. Di sini ialah bagaimana data kelihatan seperti:
- 15mm: 518 imej
- 16-19mm: 179 imej
- 20-24mm: 228 imej
- 25-30mm: 396 imej
Daripada sejumlah 1321 imej bahawa saya telah ditembak dalam beberapa bulan lepas, bilangan terbesar imej dalam senarai di atas diambil pada jarak fokus tunggal 15mm. Bagi saya, ini menunjukkan bahawa pada masa yang saya adalah yang paling mungkin keinginan untuk panjang fokus yang lebih luas, seperti yang saya telah mengambil gambar landskap, bangunan dan seni bina, mahu untuk muat naik ke dalam bingkai. Pada masa yang sama, jika kita melihat pelbagai 25-30mm, kita boleh melihat bahawa saya ditembak agak sedikit pada bahagian panjang juga dan jika saya meninggalkan segala-galanya tetapi 30mm, yang panjang fokus sahaja mewakili hampir 300 imej! Berdasarkan kepada gaya penangkapan peribadi saya dan subjek (s) Saya telah mengambil gambar, ia kelihatan seperti saya kebanyakannya beralih antara akhir yang paling luas jarak zoom dan yang paling lama, dan tidak begitu banyak di antaranya. Bagi saya, bahawa garis 25-30mm adalah cukup penting - bahawa sesuatu yang saya tidak boleh mendapatkan dari saya 14-24mm f / 2.8g!
Jadi, jika anda tertanya-tanya tentang praktikal panjang fokus yang berbeza untuk keperluan anda, saya akan mengesyorkan untuk menjalankan latihan yang sama untuk melihat apa yang fokus panjang anda menggunakan yang paling untuk fotografi anda. Berdasarkan itu, anda boleh membuat keputusan jika 1mm tambahan bernilai perbezaan harga atau tidak. Bagi saya, ia tidak masalah besar, memandangkan bahawa saya mendapat penstabilan imej dan 6mm pada hujung yang lebih lama. Dan jika saya benar-benar diperlukan untuk mendapatkan lebih luas daripada 15mm, sentiasa ada pilihan untuk melakukan 4+ panorama ditembak untuk menangkap sudut yang lebih luas, kemudian menjahit panorama itu di pos. Malangnya, selain daripada tanaman, yang menyebabkan kehilangan resolusi imej, tidak ada pilihan yang serupa untuk "zoom".
4) Getaran Pampasan / Penstabilan Imej
Apabila Nikon pertama dilancarkan 16-35mm f / 4G VR kanta, saya menulis tentang bagaimana penstabilan imej penting dan berguna, walaupun untuk kanta sudut lebar, dalam saya yang mendalam Nikon 16-35mm f / 4G VR kajian. Saya bercakap tentang pengalaman saya dengan mengambil gambar pada shutter sangat perlahan kelajuan diadakan tangan, sering jauh di bawah garis panduan peraturan timbal balik. Perkara yang sama terpakai kepada Tamron 15-30mm f / 2.8 VC - penstabilan imej terbina dalam pada lensa ini adalah sangat berguna apabila merakam memegang tangan, terutamanya apabila penggunaan tripod adalah tidak dibenarkan, atau terdapat ruang atau masa untuk menetapkan tripod up.
Persoalan yang timbul ialah, bagaimana berkesan adalah penstabilan imej, atau dalam lingo Tamron "Pampasan Getaran"? Tamron mendakwa sehingga 4 hentian pampasan, jadi saya cuba keluar beberapa imej empat berhenti di bawah peraturan salingan sambil menembak memegang tangan. Sila lihat pada gambar di bawah ini, yang saya ditembak pada 1 kedua:
Betul - yang kedua penuh menembak tangan di 17mm! Sukar untuk membayangkan bahawa tembakan itu adalah mustahil. Pada 1 kedua, ia adalah kira-kira 4 hentian di bawah julat 1/15 yang disyorkan. Sekarang jika anda benar-benar pixel-mengintip pada pandangan 100%, anda akan melihat kabur sangat sedikit, jadi imej tidak pisau cukur yang tajam. Jadi tuntutan 4 hentian agak terlebih yakin pada pendapat saya, melainkan anda mempunyai kestabilan penembak curi. Tetapi 2-3 berhenti adalah satu kemungkinan yang pasti dengan kanta ini, yang sudah memberikan anda banyak pilihan untuk menembak apabila bekerja di lapangan. Semasa menggunakan Tamron 15-30mm f / 2.8, saya jarang pernah meletakkan ia pada tripod, seperti yang saya kebanyakannya bergantung kepada keupayaan penstabilan imej kanta. Dalam, penstabilan imej ringkas mengenai Tamron 15-30mm f / 2.8 betul-betul batu.
5) Pengendalian Kanta
Seperti yang saya telah menegaskan, para Tamron 15-30mm f / 2.8 VC adalah sejenis binatang dari kanta, yang kedua-dua yang lebih besar dan lebih berat daripada Nikon 14-24mm f / 2.8g, yang sudah Nikon zoom sudut ultra-lebar yang paling berat kanta didapati. Pada kekalahan 1,100 gram, kanta ini boleh membuat sebarang DSLR lebih kecil berasa sedikit hadapan-berat, terutamanya apabila anda mempunyai ia tergantung dari leher anda. Walau bagaimanapun, pada lebih tinggi-akhir badan-badan kamera bingkai penuh, kanta mengimbangkan lebih baik dan berasa lebih "di rumah". Saya terutamanya menggunakan Tamron 15-30mm f / 2.8 pada Nikon D750 ringan saya (terutama semasa dalam perjalanan), kerana saya mahu mengurangkan berat badan keseluruhan persediaan saya. D750 adalah teman yang sempurna untuk lensa dan walaupun ia tidak merasa sedikit hadapan-berat, cengkaman yang selesa D750, bersama-sama dengan cincin zum pada kedudukan yang baik pada lensa membolehkan saya untuk mengimbangi dengan baik dengan sokongan yang betul dan keselesaan kedua-dua tangan.
Sama seperti saingan, Nikon 14-24mm f / 2.8g, yang Tamron 15-30mm f / 2.8 VC berasa sangat kukuh di dalam tangan. Walaupun satu tong kanta diperbuat daripada plastik (14-24mm ini juga mempunyai tong kebanyakannya plastik), ia tidak merasa malu seperti beberapa kit atau peringkat kemasukan kanta. Saya tidak boleh bayangkan apa kanta akan ditimbang, mempunyai Tamron menggunakan tong logam. Perlu diingat bahawa plastik tidak berkembang dan kontrak seperti logam tidak apabila suhu berubah dengan cepat, yang sebenarnya boleh memanjangkan hayat dan prestasi lensa. Di samping itu, plastik moden yang digunakan dalam elektronik hari ini adalah sangat berbeza daripada ia digunakan untuk menjadi - ia adalah sangat tahan lama dan boleh menahan banyak penderaan.
Sejak elemen depan yang besar dan bulat, Tamron direka kanta untuk mempunyai hood terbina dalam kelopak berbentuk, yang juga berasa agak kukuh. Apabila zoom masuk dan keluar, kanta tidak berubah panjang, walaupun unsur depan akan bergerak masuk dan keluar bersama-sama dengan hud plastik menengah yang sepadan dengan bentuk hood utama. Elemen depan keluar sepenuhnya pada 15mm dan ceruk jauh ke dalam kanta apabila anda zum masuk ke arah 30mm. Bagi gelang zum, ia adalah sangat licin dan saya tidak melihat ia mendapat apa-apa yang lebih keras atau lebih mudah untuk berputar lebih masa, yang adalah tanda kualiti yang baik. Begitu juga dengan cincin tumpuan, yang juga berasa agak baik apabila memutarnya. Sama dengan kanta Nikon, apabila anda menutup fokus atau infiniti tanda, cincin tumpuan akan terus berputar, memberikan rintangan lebih sangat sedikit. Untuk melindungi unsur depan Tamron dibekalkan kanta dengan topi depan push-pada, yang berfungsi dengan sama sebagai penutup pada Nikon 14-24mm f / 2.8g.
Seperti yang dijangka dari lensa berkualiti tinggi, gunung diperbuat daripada logam tahan lama dan sama dengan semua kanta Nikon AF-S baru-baru ini, yang Tamron 15-30mm f / 2.8 juga mempunyai gasket getah pada lensa gunung untuk mengurangkan risiko untuk menarik habuk dan serpihan lain ke dalam ruang kamera. The Vibration Pampasan (VC) suis, bersama-sama dengan suis AF / MF kedua-duanya terletak di tepi kanta, serupa dengan bagaimana ia direka pada Tamron 24-70mm f / 2.8 VC dan kanta Nikkor paling (kanta datang dengan VC dimatikan). Ini suis mudah untuk bergerak dan menggunakan.
Satu-satunya kelemahan sebenar dalam membina lensa yang saya dapati adalah elemen belakang kanta, yang, apabila mengezum masuk ke 30mm akan menyebabkan unsur belakang akan cukup jauh ke dalam lensa dan mendedahkan keberanian itu. Malangnya, tidak ada yang melindungi bahagian belakang lensa, jadi jika anda mempunyai mengubahnya dalam keadaan yang sangat berdebu, anda mungkin mahu untuk zum keluar untuk 15mm dan barulah menukar lensa. Daripada apa yang saya lihat, habuk dan serpihan lain boleh dengan mudah membuat jalan ke dalam kanta melalui bukaan ini, jika anda tidak berhati-hati. Sebagai perbandingan, Nikon 14-24mm f / 2.8g mempunyai pelindung "dinding", yang tidak pernah mendedahkan dalaman kanta apabila mengezum masuk atau keluar.
6) Focus Kelajuan dan Ketepatan
Tamron bersenjata f 15-30mm yang / 2.8 dengan teknologi autofocus motor ultrasonik Silent Drive (USD), yang menyebabkan kedua-dua operasi autofocus cepat dan senyap. Pada Nikon D750 dan kamera D810 badan, saya mendapati autofocus menjadi agak tepat dan boleh dipercayai. Apabila membandingkan kelajuan pengambilalihan AF antara 15-30mm Tamron dan 14-24mm Nikon, kedua seolah-olah menjadi sedikit lebih cepat dalam perbandingan. Saya akan jujur walaupun - kelajuan AF tidak kritikal untuk kanta itu, kerana anda kemungkinan besar tidak akan menembak tindakan pantas pada apa-apa jarak fokus luas. Bagi kebolehpercayaan, dari apa yang saya telah mendengar, tidak seperti Sigma, yang menterbalikkan jurutera sistem AF Nikon untuk kanta itu, Tamron lesen Nikon gunung dan dengan itu mempunyai kurang isu kebolehpercayaan AF (ini mungkin menjelaskan mengapa Nikon dan Tamron kadang-kadang memfailkan paten bersama mengenai kanta). Jika ini benar, perlu ada kurang risiko mempunyai isu-isu yang berpotensi AF jika Nikon memutuskan untuk membuat pengubahsuaian kepada algoritma AF dalam kamera masa depan. Apabila menggunakan kamera pada DSLRs Nikon saya, saya bergantung kepada keupayaan AF 99% daripada masa (dengan 1% telah digunakan tripod dalam keadaan yang amat rendah-cahaya) dan lensa tidak mengecewakan
0 comments:
Post a Comment