Saya baru-baru ini dijual bingkai penuh saya Nikon D800 dan hampir semua kaca FX saya (saya hanya mempunyai dua kanta kiri untuk menjual) dan saya telah beralih ke a / 3 kamera Panasonic GH4 M4 untuk semua kerja-kerja pelanggan saya. Saya fikir sesetengah pembaca mungkin mempunyai kepentingan untuk mendapatkan beberapa pandangan di sebalik keputusan ini kerana mereka boleh melalui dilema yang sama yang saya telah mempunyai bagi tahun yang lalu atau lebih.
Pertama, saya katakan terlebih dahulu bahawa Nikon D800 adalah kamera yang indah dan mampu beberapa imej yang menakjubkan! Bagi orang-orang yang sering mencetak imej mereka dalam format yang sangat besar sensor 36MP ada memperuntukkan keupayaan yang diperlukan, dan potensi juga tanaman. Untuk kerja-kerja landskap profesional julat dinamik yang besar dan kedalaman warna yang hebat. Sesiapa yang kerja berkisar cetek kedalaman-bidang dan bokeh lancar dihubungkan sepenuhnya dengan pergi laluan bingkai penuh ... sama ada yang berada dalam DSLR atau format tanpa cermin. Saya sering dianggap D800 saya sebagai saya 'gagal selamat' kamera ... ia benar-benar tidak kira apa yang saya membaling ia dari sudut fotografi pendirian masih saya boleh bergantung kepadanya untuk menyampaikan kualiti imej yang saya perlukan ... dan kemudian beberapa.
Seperti yang sering dikatakan, tidak ada perkara seperti kamera yang sempurna atau kanta yang sempurna. Mana-mana bahagian gear kita beli datang dengan kelebihan dan juga keseimbangan. Bagi setiap daripada kita untuk mendapatkan yang terbaik daripada pelaburan peralatan kami Saya rasa kita perlu memberi perhatian kepada kedua-dua belah persamaan. Sebagai perniagaan pelanggan saya telah berkembang dan berkembang saya mencari keseimbangan dengan D800 yang lebih dan lebih jelas. Walaupun D800 dan kaca FX saya melakukan kerja yang indah dengan bahagian pegun yang perniagaan pelanggan saya, sebelah video yang kurang. Saya mungkin tidak bersendirian dalam menghadapi dan kedua-dua pertimbangan video apabila membeli peralatan. Merakam video dengan kamera bingkai penuh bermasalah bagi saya jauh lebih daripada itu satu kelebihan kerana saya jarang perlu kedalaman cetek medan dan bokeh. Mendapatkan kedalaman yang lebih dalam bidang semasa bekerja dalam kekangan pendedahan video adalah isu yang paling besar saya dan ia adalah sebab utama mengapa saya mula membeli Nikon 1 gear. Moire juga masalah dengan video dengan D800.
Saiz dan berat gear bingkai penuh saya juga menjadi lebih daripada isu kerana saya 'seorang anak kapal lelaki. Saya mula sedar yang saya menambah beberapa Nikon 1 kanta, lebih banyak saya menggunakan golongan kamera dalam produksi pelanggan saya. Saya mempunyai isu-isu yang lebih sedikit dengan moire dan saya mampu untuk mendapatkan kedalaman lebih mendalam medan pada tetapan pendedahan sama apabila berbanding D800 saya yang sangat membantu. Sehingga ISO-800 tidak terdapat perbezaan yang dicerap antara D800 dan saya V2 dalam kualiti terma atau bunyi dalam rakaman video saya. pelanggan saya sama-sama gembira dengan klip video dari format sama ada. Sesetengah Nikon 1 kanta seperti zoom 10-100mm PD membawa nilai pengeluaran tambahan tanpa perlu ke pelantar D800 saya dengan unit follow tumpuan dan Z-Finder. Ini menyelamatkan saya banyak masa di tapak dan dipermudahkan keperluan gear saya. Menggunakan lebih ringan dan lebih kecil Nikon 1 V2 juga dibuat dengan menggunakan gear yang berkaitan video saya yang lain seperti slider kamera saya, jib dan skater dolly lebih mudah dan lebih cepat. Mengambil semua faktor-faktor ini kira benar-benar telah saya tertanya-tanya sama ada memiliki dan menggunakan gear bingkai penuh masih masuk akal untuk perniagaan saya.
Seperti yang saya mula menggunakan Nikon 1 gear saya untuk lebih masih fotografi saya mula mempersoalkan keperluan untuk D800 saya lebih. Ya, sensor saiz kecil tidak datang dengan banyak batasan tetapi saya mendapati bahawa saya boleh menghasilkan beberapa imej kualiti yang sangat baik menggunakan format itu dan juga pergi setakat untuk meninggalkan gear bingkai penuh saya di rumah apabila perjalanan ke Greece. Saya mesti mengaku bahawa saya tidak terlepas D800 saya pada semua semasa lawatan saya.
Titik tipping akhirnya datang apabila saya buat video keselamatan pelanggan saya yang paling baru-baru ini dan berakhir dengan menggunakan Nikon 1 gear saya selama kira-kira 70% daripada klip yang diperlukan untuk pengeluaran yang merupakan daging yang melihat video keselamatan. Ini melibatkan banyak dekat klip video dalam suku sempit. Dengan menggunakan saya Nikon 1 gear dan beberapa tripods lebih kecil sekali saya saya mampu untuk mendapatkan beberapa benar-benar berkesan klip video bahawa saya hanya tidak dapat ditangkap dengan D800 saya memandangkan saiz dan berat.
Saya rasa perbahasan semasa mengamuk tentang "DSLR berbanding cermin" adalah sia-sia. Kita perlu untuk membeli gear berdasarkan fungsi, bukan teknologi. Ini bermakna duduk dan melakukan pemeriksaan logik apa yang kita perlukan gear kami untuk menghasilkan dan keadaan penangkapan di mana kami beroperasi. Sama ada gear yang terbaik adalah DSLR tradisional atau kamera mirrorless adalah titik dipertikaikan.
Saya jarang menembak pegun di bawah keadaan cahaya yang rendah dan apabila saya lakukan saya bergantung kepada fungsi pengurangan bunyi PERDANA dalam DxO OpticsPro 10 untuk membantu saya berurusan dengan bunyi ISO yang tinggi. Saya tidak tahu apa kesan PERDANA akan dengan gear yang anda menembak, tetapi saya mendapati dengan saya Nikon 1 gear ia memberikan saya 2 hentian tambahan. Itu sudah cukup bagi saya untuk menembak saya Nikon 1 V2 pada ISO-3200 tanpa memberikan berfikir dua kali. Untuk kerja-kerja yang saya lakukan sama ada kamera adalah 'raksasa cahaya yang rendah' atau tidak tidak memberi kesan kepada keputusan pembelian saya. Ini membawa keluar titik lain - Saya percaya kita perlu melihat gear kamera kami sebagai sistem seperti bangku berkaki tiga. Ia terdiri daripada badan kamera, kanta, dan perisian pemprosesan pos.
Kita semua perlu berfikir tentang saiz sensor dan bilangan piksel kita benar-benar perlukan. Menggunakan kamera bingkai penuh tidak datang dengan beberapa kelebihan diputuskan, tetapi juga kekurangan dalam segi mencapai dalam kedalaman medan. Dan, sensor kepadatan piksel yang tinggi boleh mengalami pembelauan luar f / 8 yang boleh membuat beberapa jenis pengimejan lebih daripada satu cabaran. Kebanyakan pembesaran imej yang kita lakukan adalah 12 "x 18" dengan yang sekali-sekala sebesar 16 "x 24". Sensor 36MP daripada D800 adalah pembunuhan besar-besaran untuk apa yang kami perlukan. Berdasarkan apa yang kita cetak saiz sensor 14MP untuk 20MP banyak untuk keperluan kita dan telah menghasilkan keputusan yang boleh diterima.
Prestasi sensor bersaiz kecil telah meningkat secara mendadak dari segi julat dinamik dan kedalaman warna dan manakala tidak pada tahap yang terdapat dalam Nikon dan Sony bingkai penuh dan timbul kamera sensor, banyak melakukan DSLRs Canon saingan. Jadi, jurang masih boleh berada di sana bergantung kepada jenama / model perlawanan-up tetapi ia adalah jauh lebih kecil daripada pada masa lalu. pelbagai dan kedalaman warna prestasi dinamik sensor bersaiz kecil kini berada di tahap yang memenuhi keperluan ramai jurugambar. Ini membawa kita kepada isu sama ada perbezaan adalah kedua-dua dapat dicerap dan boleh digunakan.
Jika anda mengikuti ujian DxOMark (saya lakukan, ramai yang tidak) mereka menilai skor 12EV atau lebih tinggi dari segi julat dinamik yang sangat baik dengan perbezaan 0.5 yang diperlukan untuk menjadi dicerap bagi kebanyakan orang. kedalaman warna dinilai sebagai sangat baik dengan skor 22-bit atau lebih tinggi, dengan perbezaan 1.0 bit yang diperlukan untuk menjadi dicerap bagi kebanyakan orang.
Ini menimbulkan persoalan, "Apa yang kita benar-benar perlu?" Bagi kebanyakan daripada kita sekurang-kurangnya 12EV julat dinamik dan 22-bit kedalaman warna mungkin akan memenuhi sebahagian besar keperluan kita (kacamata pixel dikecualikan). Saya hanya mencatatkan satu artikel di blog fotografi saya menunjukkan beberapa imej bunga yang diambil dengan Nikon 1 J5. Kamera ini mempunyai BSI sensor CX-saiz baru dengan 12EV julat dinamik dan 22.1 bit kedalaman warna. DxO tidak mempunyai profil J5 yang bersedia lagi untuk OpticsPro 10, jadi imej dalam artikel yang out-of-kamera JPEG dengan hanya jumlah yang sangat sederhana Tweaker (dan tiada pengurangan bunyi PERDANA). Saya pasti mereka akan menjadi lebih baik apabila saya boleh bekerja dengan fail RAW. Walau bagaimanapun, jika anda pop ke blog fotografi saya dan mempunyai puncak, ramai daripada anda akan mungkin mencari kualiti imej agak boleh diterima.
Panasonic GH4 kita baru sahaja membeli mempunyai 12.8 EV julat dinamik dan 23.2 bit kedalaman warna yang, untuk keperluan kita, sudah pasti mencukupi. Sebagai perkara perbandingan jika anda melihat laman web DxOMark anda akan melihat bahawa skor julat dinamik yang GH4 adalah lebih tinggi daripada mana-mana kamera Canon mereka telah diuji, termasuk Canon EOS 5DS mana markah 12.4. Dari segi skor kedalaman warna yang lebih tinggi, tujuh DSLRs Canon mengalahkan GH4 (6D, 5D MKII, 5D MKIII, 1DS MKII, 1 DS MKIII, 5DS dan 5DS R), dan bagi orang-orang dua mungkin berbuat demikian pada perubahan yang akan menjadi dicerap bagi kebanyakan orang. Titik di sini bukan untuk menghentam Canon tetapi untuk hanya menunjukkan bahawa kita perlu melakukan kerja rumah kami pada prestasi sensor dan tidak menganggap bahawa lebih besar saiz sensor automatik bermakna pelbagai dan warna prestasi kedalaman lebih baik dinamik.
Saya tidak pernah terfikir untuk kamera saya dari segi menjadi DSLRs atau tanpa cermin. perbezaan itu adalah sama sekali tidak bermakna kepada saya. Saya sentiasa melihat mereka hanya sebagai 'kamera' yang disampaikan fungsi tertentu jadi saya boleh memenuhi keperluan pelanggan saya.
Ringkasnya, di sini adalah senarai sebab-sebab utama mengapa kita beralih dari D800 Nikon untuk Panasonic GH4:
1. keupayaan video. Dengan GH4 saya boleh merakam video dalam 4k terus ke kad memori dan juga merakam penuh 1080 HD gerak perlahan video pada 96fps. Kami juga mempunyai pelbagai yang lebih luas codec disediakan untuk pelbagai jenis penggunaan akhir produksi. Ada apa-apa di pasaran yang memberikan fungsi video yang sama daripada GH4 di mana-mana berhampiran harga.
2. cemerlang, cepat, kanta zoom ringan. Panasonic mempunyai dua f cemerlang / 2.8 aperture berterusan Zum: a 12-35mm dan 35-100mm a. Kedua-dua kanta meliputi hampir semua panjang fokus biasa yang kita perlukan untuk kerja-kerja video dan banyak keperluan fotografi masih kami. Jika kita memerlukan aperture zoom sudut lebar tetap yang boleh digunakan untuk menembak video 4K, yang Panasonic cemerlang 7-14mm f / 4 boleh didapati.
3. membina Professional dan konfigurasi. The GH4 mempunyai badan magnesium penuh yang percikan dan habuk bukti. kawalan luaran adalah sedikit lebih baik daripada di D800 dengan butang berasingan untuk WB, ISO dan pampasan pendedahan, dan 5 yang lain butang fungsi dalam badan.
4. Saiz dan berat badan. Saya boleh mendapatkan prestasi yang saya perlukan dalam, pakej yang lebih kecil lebih ringan. The GH4 dengan lensa 35-100mm f / 2.8 mempunyai berat sebanyak 2 lbs. (920 g) berbanding D800 Nikon dengan 70-200 f / 2.8 pada 5.3 lbs. (2.42 kg). Dengan lensa 12-35mm yang GH4 mempunyai berat 1.9 lbs. (865g) berbanding D800 Nikon dengan 24-70mm f / 2.8 pada 3.9 lbs. (1.78 kg).
5. Prestasi imej Masih. The GH4 mempunyai sensor yang cukup besar, dan cukup luas dinamik pelbagai dan warna mendalam untuk memenuhi keperluan kita.
6. Nikon 1 gear. Saya mempunyai pelbagai Nikon 1 gear yang memenuhi semua fotografi masih saya yang lain memerlukan serta mengukuhkan keupayaan video saya. A upgrade mungkin Nikon 1 V4 masa depan akan meningkatkan masih prestasi imej daripada sistem Nikon 1 jauh memberikan kami keupayaan luas sekurang-kurangnya saiz dan berat badan.
0 comments:
Post a Comment