Monday, 30 May 2016

Nikon Nikkor 24-70mm f/2.8G IF-ED AF-S Biasa Zoom Lensa Kajian

Posted By: Unknown - 05:07:00

Share

& Comment

9 Mac 2016: Sila ambil perhatian, kami telah mengemas kini ulasan ini kanta dengan keputusan ujian yang baru dengan lebih baru Nikon badan-badan kamera untuk mempunyai perbandingan yang lebih dekat dengan NEW Nikon 24-70 f2.8E VR kanta. Ujian sub-frame telah dijalankan dengan D7100 Nikon, dan penuh bingkai menggunakan D800E Nikon.

Pengenalan

Salah satu kanta yang paling hangat yang dijangka dikeluarkan oleh Nikon, yang 24-70mm ƒ / 2.8 AF-S adalah pengganti 28-70mm ƒ dihormati / 2.8. Dikeluarkan bersama D3 pada November 2007, permintaan begitu kuat untuk lensa yang Nikon melaksanakan dasar pro-pertama yang diperlukan (antara lain) bahawa kanta hanya boleh didapati jika anda membeli D3 a. Dasar ini telah pun ditarik balik, membuat pembelian individu kanta mungkin.

The 24-70mm ƒ / 2.8 penuh dengan beberapa teknologi lensa terbaru Nikon tawarkan termasuk revolusi besar-diameter Precision Glass Molding (PGM) elemen untuk menghapuskan keadaan koma dan lapisan kanta Nano Crystal ke '' memastikan warna yang unggul kira-kira dan pembiakan ''.

Sebagai kanta bingkai penuh, tidak akan ada apa-apa isu vignetting pada sensor FX atau filem; bagaimanapun, kerana ia adalah kanta '' G '', tidak ada dail aperture, jadi pada badan filem tua kanta ini hanya boleh digunakan dengan berhenti-down pemeteran. Pada sub-frame (APS-C) badan digital lensa akan bertindak sebagai kanta 36-105mm. Lensa mengambil 77mm penapis, dan dilengkapi dengan kanta hud kelopak berbentuk. Lensa mempunyai MSRP sekitar $ 1,700.

Ketajaman

Terbuka luas di 24mm dan ƒ / 2.8, lensa mendadak dalam bahagian tengah bingkai, dengan sentuhan sudut kelembutan. Oleh '' sentuhan '', saya maksudkan terdapat perbezaan 1-unit antara pusat dan sudut. Tetapan optimum untuk lensa (jika anda ke dalam memilih bulu) akan 35mm di ƒ / 5.6, di mana kanta menghasilkan imej yang kira-kira setajam ujian kami boleh mengukur. The '' paling teruk '' titik pada kanta adalah 24mm dan ƒ / 22, mungkin disebabkan oleh pembelauan.

Kisah dengan kamera bingkai penuh adalah sama, dengan beberapa pengecualian. Terbuka luas di ƒ / 2.8, kualiti imej masih sangat tajam di tengah, tetapi kami melihat beberapa kelembutan sudut ketara sepanjang jarak zoom, terutamanya ke arah hujung yang lebih luas. Bengang sudut kelembutan berkurangan sedikit sekitar 50-70mm, howver. Menghentikan turun ke ƒ / 4 atau lebih kecil, sepanjang jalan ke ƒ / 16, memberi lebih baik ketajaman sudut ke sudut di semua panjang fokus. Pada masa yang anda berhenti turun ke ƒ / 22, kanta tidak melembutkan sedikit di seluruh bingkai kerana pembelauan.

Kromatik Aberration

Tentangan terhadap penyimpangan kromatik adalah cukup baik untuk kanta ini. Pada kamera sub-frame, paling teruk, anda melihat beberapa kesan CA apabila ditetapkan kepada 24mm, di ƒ / 4 dan ke atas, tetapi pada jarak fokus lebih besar daripada 24mm, penyimpangan kromatik hampir tidak dapat dikesan.

Pada kamera bingkai penuh, prestasi penyimpangan kromatik tidak cukup baik kerana dalam rangka sub, tetapi kamera tanaman mempunyai kelebihan memberi tumpuan kepada '' tempat manis '' kanta. Walau bagaimanapun, pemegang 24-70mm CA agak baik pada kamera bingkai penuh. Pada 24mm, purata berlegar CA aroundaround 3 / 1000ths satu peratus daripada ketinggian bingkai untuk semua bukaan. Kita lihat prestasi yang sama seperti yang anda meningkatkan panjang fokus, tetapi sebaik sahaja anda melanda sekitar 50-70mm, CA purata berkurangan lebih jauh untuk prestasi yang lebih baik. Pada 70mm, ada sedikit atau tidak ada CA. dilihat

Shading ( '' Vignetting '')
Corner kegelapan boleh dikatakan bukan isu untuk lensa apabila dipasang pada badan sensor sub-frame, dengan kira-kira 0.25EVs sudut teduhan di semua panjang fokus apabila bengang. Menghentikan turun ke f / 4, vignetting dikurangkan lagi ke tahap yang boleh dikatakan diabaikan.

Seperti yang anda jangkakan, prestasi penuh bingkai adalah sedikit lebih mencabar bagi 24-70mm ƒ / 2.8, sebagai lebih daripada lensa digunakan oleh sensor. Terdapat pasti sudut gelap apabila digunakan terbuka luas di ƒ / 2.8, walaupun di bawah perhentian gelap penuh di sudut-sudut berbanding ke pusat. Itulah kira-kira yang paling teruk ia mendapat. Bengang pada jarak fokus lain menunjukkan sekitar 0.75EVs sudut teduhan, dan gelap berkurang apabila kanta menghampiri ƒ / 8.

Penyelewengan

Dipasang pada kamera sub-frame, terdapat beberapa herotan geometri dalam imej apabila lensa ditetapkan kepada 24mm, tetapi hanya kira-kira 0.5% setong, khas untuk kanta sudut lebar. penyelewengan ini juga seragam di seluruh bingkai, jadi pembetulan mungkin mudah dalam jawatan-pemprosesan. Terdapat satu titik pada kira-kira 32mm mana penyelewengan yang menumpu kepada hampir 0%. Pada jarak fokus lebih besar daripada ketika ini, terdapat sebuah bantal Pin sedikit (

Keputusan bagi herotan pada sensor rangka penuh meniru yang terdapat pada kamera tanaman, tetapi dibesarkan. Kami melihat herotan setong kuat apabila ditetapkan kepada kurang daripada 32mm, menghampiri 1% tong pada keterlaluan apabila ditetapkan pada 24mm. Kanta cenderung untuk menambah setong penyelewengan sedikit pada semua panjang fokus mengikut ujian kita, tetapi kesannya adalah amat sedikit - kurang daripada 0.2%. Lebih besar daripada 32mm, bantal Pin penyelewengan set, dan pada 50mm ujian kami menunjukkan 0.5% bantal Pin penyelewengan dalam sudut-sudut. Ia adalah campuran kompleks memandangkan penyelewengan Purata setong, bermakna garis lurus anda akan mempunyai tenunan sedikit tetapi menarik kepada mereka.

Autofocus Operasi

Seperti dijangka dengan Nikon Silent Wave Motor (SWM) kanta AF-S, autofocus adalah sangat cepat: baik di bawah satu saat untuk rak melalui pelbagai tumpuan keseluruhan.

Macro

kanta ini bukan kanta makro yang berdedikasi, tetapi menawarkan nisbah 0.27x pembesaran dihormati dan jarak dekat tumpuan daripada 38cm (1 '2' ').

Membina Kualiti & Pengendalian

Membayar $ 1,700 untuk kanta, anda akan berharap bahawa patut dan selesai kanta adalah terkemuka, dan f 24-70mm yang / 2.8 tidak mengecewakan. Ia menghairankan padat diberi aperture, jarak zoom dan penuh bingkai liputan didapati dengan kanta. Kemasan kanta adalah logam berspan, dengan zoom dan kanta cincin plastik dengan cengkaman yang sangat baik. kanta adalah cuaca terkedap, dan gunung juga logam. Lensa mengimbangkan baik, walaupun pada badan yang lebih kecil; pusat graviti terletak pada gelang zum, membuat suasana yang selesa, pegangan semula jadi. Pemasangan 24-70mm pada kamera bingkai penuh menghasilkan pakej yang sedikit back-berat, tetapi untuk berpasangan ini ia lebih layak untuk memegang gabungan oleh badan semata-mata.

The menggerakkan zoom adalah luaran, yang bermaksud bahawa unsur depan bergerak ke belakang dan sebagainya sedikit (kira-kira 2 cm, sedikit di bawah satu inci) sebagai anda berputar kolar zum. Ia mengambil masa kira-kira satu pusingan suku untuk bergerak melalui julat fokus keseluruhan. Zoom rayapan, sekurang-kurangnya dengan sampel ini, adalah berlainan; ia tidak bergerak sama sekali di antara 24-50mm, tetapi di antara 50-70mm kanta akan bergerak ke arah panjang fokus lagi apabila diadakan menunjuk ke bawah.

Lensa mempunyai skala jarak, tetapi tiada cincin aperture (seperti yang dinyatakan sebelum ini, ini adalah '' G '' - kanta gaya). Cincin tumpuan mengambil masa lebih kurang satu pusingan suku untuk rak melalui pelbagai tumpuan. Kedalaman cetek bidang dibentangkan terbuka luas di 70mm bermakna ia mengambil masa sentuhan yang lancar untuk mencapai fokus manual optimum. Kami lebih suka perjalanan sedikit lebih pada gelang fokus, tetapi dengan operasi tumpuan lancar, ditambah terus kepada elemen lensa, kami berkeyakinan membuat pelarasan halus. Dibina dengan 'agak lembut' klac, '' tidak ada berhenti mendadak apabila anda mencapai had tumpuan, bukan sedikit peningkatan dalam rintangan. Sebagai kanta AF-S, anda boleh mengatasi autofokus pada bila-bila masa, membuat penggunaan M | M / A suis sedikit berlebihan (suis ini melumpuhkan operasi autofocus, dan bukannya membolehkan fokus manual seperti sesetengah sistem lakukan).

Lensa datang dengan kanta teduh gaya petal itulah agak berkesan untuk mencegah flare. Jika anda mendapat matahari atau mana-mana sumber cahaya yang kuat lain di sudut bingkai, anda akan melihat pelbagai corak-ray, tetapi terdapat sedikit pantulan dalaman untuk dilihat (pasangan, tetapi lebih kurang daripada saya biasa untuk melihat pada Zum dalam julat fokus ini).

Alternatives

Nikon 24-70mm ƒ / 2.8E ED VR AF-S ~ $ 2,300
Ini adalah kanta 24-70mm terbaru dari Nikon, sukan penstabilan VR buat kali pertama dalam kanta 24-70mm f / 2.8 kuda beban mereka. Perbandingan kanta ini dengan versi ia menggantikan - yang 24-70mm f / 2.8g - ia adalah peningkatan yang baik - sementara mungkin tidak seperti yang benar-benar tajam seperti yang asal, tahap perbezaan adalah minit sekali.

Nikon 28-70mm ƒ / 2.8 ED-IF AF-S ~ $ 1,500
Ini adalah semua orang kanta akan membandingkan 24-70mm untuk, dan malangnya, kami tidak diuji. 28-70mm ini telah dikritik kerana terlalu berat untuk menjadi kanta Walkaround; 24-70mm sebenarnya 30 gram lebih berat, dan kira-kira saiz yang sama. Juga kanta bingkai penuh, 24-70mm bertambah baik kepada jarak dekat tumpuan separuh, dengan peningkatan yang sama dalam pembesaran.

Sigma 24-70mm ƒ / 2.8 EX DG Macro ~ $ 370
Kami tidak menguji Sigma setanding, tetapi pendapat pengguna umumnya positif. Tindak balas seolah-olah mengambil pada autofocus bising (ia bukan satu kanta HSM) dan besar-besaran thread 82mm penapis. Walaupun ia disenaraikan sebagai kanta makro, Nikkor sebenarnya memberi tumpuan 2cm lebih dekat dan mempunyai nisbah pembesaran yang lebih besar.

Tamron 28-75mm ƒ / 2.8 XR Di LD asfera IF SP AF ~ $ 330
Pada hampir satu perenam harga, anda perlu memberi kredit Tamron: hanya satu sudut lebar sedikit kurang, tetapi anda mendapat kanta yang sebenarnya setanding dengan Nikkor. Malah, sentuhan yang lebih tajam dan ia Vignettes sedikit kurang; penyelewengan adalah lebih kurang sama, tetapi Nikkor adalah lebih baik pada pengendalian penyimpangan kromatik. The Tamron juga kanta bingkai penuh, dan mempunyai bonus tambahan cincin aperture.

kesimpulan
Tidak banyak untuk mengatakan di sini bahawa seluruh ulasan ini belum lagi ditunjukkan. Prestasi pada sensor subframe adalah indah, memandangkan kanta tidak benar-benar diuji. Pada kamera bingkai penuh, ia tajam cukup banyak di semua panjang fokus dan bukaan di tengah. penyimpangan kromatik bukan satu isu untuk kamera sub-frame. Lensa tidak vignet dalam bingkai penuh, sukar untuk mengelakkan diberikan pelbagai tumpuan, tetapi walaupun begitu ia bukan prestasi yang paling teruk yang kami telah lihat untuk kanta yang meliputi jenis ini liputan. Akhir sekali, penyelewengan adalah sedikit isu - lebih-lebih lagi dalam bingkai penuh daripada sub-frame - tetapi sekali lagi, ia tidak melampau, hanya sedikit rumit. Ia merupakan satu kanta yang menarik, dengan menetapkan matlamat yang Nikon sangat tinggi untuk diri mereka sendiri, dan saya mengatakan mereka melebihi matlamat mereka untuk semua tetapi yang paling sangat menuntut pengguna. Untuk harga premium, anda mendapatkan lensa premium, dengan membina kualiti setiap sedikit apa yang anda harapkan, dan prestasi optik yang sangat baik juga.

Sasaran VFA harus memberi anda idea yang baik dari ketajaman di pusat dan sudut, serta beberapa idea mengenai takat tong atau bantal Pin penyelewengan dan penyimpangan kromatik, manakala Life subjek Masih boleh membantu dalam menilai kontras dan warna. Kami menembak kedua-dua imej menggunakan tetapan JPEG lalai dan manual imbangan putih badan ujian kami, supaya imej harus agak konsisten dari kanta untuk kanta.

Sebagaimana yang sesuai, kita menembak ini dengan kedua-dua bingkai penuh dan sub-bingkai badan-badan, pada julat panjang fokus, dan pada kedua-dua aperture maksimum dan ƒ / 8. Untuk '' VFA '' sasaran (sasaran ketepatan pemidang tilik dari Imaging Resource), kami juga menyediakan tanaman sampel dari pusat dan sudut atas kiri setiap pukulan, jadi anda dengan cepat boleh mendapatkan rasa ketajaman relatif, tanpa perlu memuat turun dan memeriksa imej penuh res. Untuk mengelakkan batasan ruang dengan susun atur halaman kajian kami, indeks kepada tangkapan ujian melancarkan dalam tetingkap yang berasingan.

About Unknown

Techism is an online Publication that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around in the world which you may find hard to believe and understand. The Main Purpose of this site is to bring reality with a taste of entertainment

0 comments:

Post a Comment

Copyright © Jenama Kamera & Lensa™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Hosted on Blogger Platform.