Friday, 27 May 2016

Nikon AF-S Zoom-Nikkor ED 12-24mm f / 4G IF DX Zoom kanta dengan autofocus kajian

Posted By: Unknown - 05:37:00

Share

& Comment

Pertama siri DX Nikon kanta, yang bertujuan untuk memulihkan sokongan sudut lebar benar untuk badan-badan digital dengan sudut 1.5x pandangan penukaran.

Formula Lens : 11 elemen dalam 7 kumpulan; 3 aspherical, dan 2 elemen ED.
Ciri-ciri lain : Manual fokus langkau, AF-S kanta tumpuan motor, tumpuan dalaman, saiz 77mm penapis. Datang dengan HB-23 hood. Memberi tumpuan kepada 1 '(0.28m).
Saiz dan berat badan : Mengenai 90mm panjang, 17.1 auns (485g).
harga : US $ 1095 (jalan)

Asas-asas

Dengan pengenalan SLRs digital (DSLR), ramai jurugambar kesal kerana Zum sudut lebar mereka, seperti 17-35mm, tiba-tiba menjadi lebih seperti pertengahan Zum. Dengan saiz yang lebih kecil sensor mayat digital Nikon (siri D1, D100, D2h, Fujifilm S2 Pro), sudut pandangan untuk jarak fokus 17mm adalah berkesan bahawa sesuatu ~ kanta 27mm pada SLR 35mm. Ramai profesional menganggap 28mm pada permulaan pelbagai sudut yang luas dan tidak terlalu berguna, jadi mereka segera keluar dan membeli 14mm Nikkor, yang sekurang-kurangnya mendapat mereka sudut 21mm bersamaan view (f Nikkor 20mm / 2.8 mungkin yang luas sudut yang paling digunakan oleh profesional luar dan alam semula jadi seperti saya). Namun, ini benar-benar tidak memberi sebarang fleksibiliti dengan sudut lebar.

penyelesaian Nikon kepada pelbagai sudut lebar yang hilang adalah untuk melancarkan satu siri baru kanta - kanta DX - yang direka dengan bulatan imej yang lebih bersesuaian dengan saiz sensor yang lebih kecil daripada barisan digital. Pada dasarnya, kanta ini direka semata-mata untuk digunakan pada Nikon DSLR (dan DSLRs Fujifilm), walaupun seperti yang anda akan belajar, mereka boleh digunakan dengan cara yang terhad pada 35mm badan.

Ketika saya menulis ini, tiga kanta DX telah diumumkan (dua telah dihantar): 12-24mm yang adalah subjek kajian ini, 10.5mm penuh bingkai mata ikan, dan 17-55mm f ditangguhkan / 2.8 AF-S [tiba di musim panas 2004]. Saya menjangkakan yang tambahan akan diumumkan [18-70mm f / 3.5-4.5G DX AF-S dihantar dengan D70 pada musim bunga 2004].

Kanta DX 12-24mm adalah lebih besar daripada apa yang anda harapkan, yang hanya sedikit lebih kecil daripada 17-35mm itu! Itulah walaupun menghasilkan bulatan imej yang lebih kecil dan menjadi f / 4 kanta. Sebaik sahaja anda mengambil kanta ini, anda akan tertanya-tanya mengapa ia adalah lebih besar kerana ia adalah. (Petunjuk: itu semua tentang prestasi, bayi.)

julat fokus 12-24mm memberikan sudut yang anda pandangan 61-99 darjah pada DSLR; ia berkesan yang sama dengan menggunakan lensa 18-35mm pada badan 35mm. Ditambah pula dengan kanta 10.5mm DX dan Nikon Capture, ada benar-benar tidak boleh apa-apa fungsi sudut lebar pengguna digital akan ketinggalan. Dengan andaian, sudah tentu, bahawa kanta melakukan dengan baik (lihat di bawah).

Ini adalah reka bentuk dua cincin, sekali lagi dengan gelang zum di hadapan dan cincin tumpuan terdekat kamera (yang bertentangan dengan reka bentuk yang lebih tua). kanta tidak mempunyai skala jarak, tetapi tanpa kedalaman lapangan atau tanda inframerah. Anda tahu, walaupun pengeluar kanta tidak mahu memberikan kita kedalaman tanda bidang, sekurang-kurangnya mereka boleh lakukan adalah menandakan titik hyperfocal pada satu panjang dan aperture gabungan fokus. Dalam kes kanta DX, ini adalah lebih penting, kerana standard kedalaman 35mm carta bidang tidak akan membantu anda; anda perlu satu yang direka khusus untuk sensor APS-mikro (salinan yang terdapat di dalam buku DSLR saya, dengan cara itu). Di sebelah kiri kanta (dari belakang kamera) adalah salah satu butang:

butang Focus Manual: Dalam M / kedudukan Lensa berfungsi seperti biasa (autofocus dengan langkau manual). Dalam kedudukan M, kanta memberi tumpuan hanya secara manual.
HB-23 hood dibekalkan dengan kanta adalah gaya rama-rama jenis bayonet. Ia boleh diterbalikkan ke atas kanta untuk membawa, tetapi ia menambah diameter kanta apabila anda berbuat demikian. Ini adalah hud yang sama digunakan dengan 17-35mm dan 18-35mm Nikkors.

Anda mendapatkan AF-S memberi tumpuan dengan kanta ini, dan yang akan membawa anda ke 1 kaki (.28m, yang Nikon dengan cara yang tidak konsisten pusingan untuk .3m dalam beberapa sasteranya). Penutup lensa dibekalkan adalah jenis picit-depan yang baru.

Pengendalian

Tidak ada banyak untuk mengatakan: jika anda digunakan untuk cincin tumpuan yang lebih dekat dengan kamera daripada cincin zoom, segala-galanya adalah cukup banyak mana yang anda harapkan dan bekerja dengan cara yang anda mahu ia. Jika anda tidak, anda akan jatuh tersandung yang untuk sementara sehingga anda mendapat digunakan untuk ia.

Walaupun tidak ada banyak perbezaan di "rasa" kedua-dua cincin, cincin zoom adalah jauh lebih luas daripada cincin tumpuan, jadi anda boleh bezakan mereka tanpa melihat. Kedua-dua cincin tidak cukup sehalus krim barisan Nikon, walaupun mereka jelas lebih baik daripada ramai orang-orang dalam kanta pengguna barisan. Kedua-dua cincin memberi rangkaian penuh pilihan melalui kurang sedikit daripada satu pusingan suku; Saya lebih suka lebih sedikit giliran untuk cincin tumpuan, kerana ia adalah amat sukar untuk menetapkan jarak fokus yang tertentu. Selain itu, anda hanya mempunyai empat jarak fokus ditandakan: 1, 1.5, 2.5, dan infiniti (dalam kaki) kanta .The tidak melanjutkan semasa zoom atau fokus.

Prestasi

Prestasi pada zoom sudut yang luas biasanya berkisar pada tiga perkara: ketajaman, Falloff cahaya, dan penyelewengan. Jadi tanpa membuat anda menunggu untuk itu, saya hanya akan mengatakan ini adalah satu palang pintu kanta tajam dengan Falloff sederhana dan penyelewengan.

Ketajaman adalah kuat di seluruh julat, dengan f / 8 dan f / 11 menjadi titik ketajaman maksimum pada sampel saya cukup banyak di seluruh julat panjang fokus. Tetapi walaupun pada f / 4 di sudut-sudut kanta ini adalah pelaku yang sangat baik, walaupun sesetengah jumlah yang sangat kecil penyimpangan kromatik menternak kepalanya di hujung 12mm. Namun, di 12mm dan f / 4 zoom ini berdegup seluar off f 18mm yang / 2.8D Nikkor (digunakan pada badan 35mm) di sudut. Betul, kanta zum adalah lebih baik daripada kanta perdana!

Tetapi tunggu, ada lagi. Pada 24mm, lensa ini mungkin setajam 24mm f / 2.8 Nikkor, yang saya fikir adalah salah satu sudut seluruh ketara Nikon telah dibuat. Walaupun pada 20mm ia saingan yang 20mm f / 2.8 Nikkor dalam hampir setiap aspek prestasi. Wah!

Bahawa "wow!" adalah lebih menarik kerana 12-24mm boleh digunakan pada badan 35mm daripada kira-kira 18-24mm. Pada 18mm terdapat Falloff cahaya jelas di sudut, tetapi pada 24mm ini adalah tidak lebih buruk daripada f 24mm / 2.8 Nikkor pada bukaan yang sama. Pendek kata, jika anda menembak dengan sensor APS bersaiz dan sensor rangka penuh seperti yang saya lakukan (D100 dan Pro 14N apabila saya menulis artikel ini), anda boleh meninggalkan 17-35mm atau tetap nombor perdana sudut lebar di rumah. A 12-24mm ditambah pula dengan 24-85mm AF-S merangkumi fokus utama panjang anda akan menggunakan dengan optik yang sangat baik. Jika anda memerlukan telefoto lagi, musim pilihan (pilihan saya biasanya 70-200mm AF-S VR).
A tipikal penggunaan sudut luas 12-24mm, yang diambil pada 12mm pertengahan aliran dengan D100 pada f / 22 dan dengan pendedahan kedua 1. Nota langit di bahagian atas kanan: cahaya jelas sangat sedikit jatuh. Perhatikan juga bahawa detail di bank, pokok-pokok, dan batu kelihatan baik (lihat di bawah).




Berikut adalah lebih dekat, 100% pandangan yang di bahagian tengah imej. JPEG rendering melembutkan ini sedikit. Oleh kerana ini diambil pada f / 22 dan jarak hyperfocal, yang anda cari pada senario paling buruk di sini. Bukaan kecil telah menghasilkan sedikit kesan pembelauan, manakala jarak hyperfocal mungkin telah ditetapkan hanya sedikit terlalu dekat dengan pesawat tumpuan (seperti yang saya maklum, ia sukar untuk menentukan jarak fokus pada lensa ini kerana ia hanya mempunyai tiga jarak ketara selain daripada infiniti). Namun, ada individuation baik daripada daun dan "gandum" di dalam batu, yang saya agak jauh dari (ada lebuh raya antara aku dan batu). Dan ini adalah pada 12 mm, yang panjang fokus paling lemah lensa, dan pada D100, yang cenderung untuk menghasilkan kurang ketajaman daripada D1x saya.
Falloff cahaya adalah terkawal di seluruh julat pada badan digital. Pada 35mm badan-badan, anda akan melihat kejatuhan cahaya turun di 18mm dan vignetting jelas disebabkan oleh bulatan imej kecil oleh 16mm.

prestasi Penyelewengan adalah okay. Pada 12mm ada jelas misai penyelewengan - hanya cukup untuk menolak kanta ini untuk fotografi seni bina tetapi tidak cukup untuk membuat kebanyakan kita bimbang. (Apa palang pintu itu misai penyelewengan? Fikirkan setang misai. Barrel herotan luar melengkung garis lurus, dan bantal Pin adalah masuk melengkung garis lurus. Misai penyelewengan adalah satu bentuk kedua-duanya, dengan garis lurus ikal, biasanya setong seperti di tengah-tengah dengan beberapa . bantal Pin ke arah sudut Sebagai pertama saya bermula menggunakan kanta, saya fikir penyelewengan itu setong lurus, tetapi penggunaan telah menunjukkan kepadaku makna yang lain - alat setong penukaran lurus tidak cukup mendapatkan garis lurus kembali ke lurus) Pada 24mm, yang. penyelewengan kebanyakannya hilang dan garis lurus di tepi bingkai yang kelihatan lurus. Saya tidak tahu zoom sudut yang luas yang tidak mempunyai beberapa penyelewengan pada akhir luas (ada yang mempunyai ia di seluruh julat zoom mereka), dan kanta ini saya akan mencirikan sebagai salah seorang pemain yang lebih baik dalam hal ini. Namun, jika anda memerlukan garis lurus sempurna di 12mm untuk fotografi seni bina, ini bukan kanta untuk memberikan kepada anda.

Autofocus adalah sangat cepat dan memburu bebas. Secara peribadi, saya jarang autofokus zoom sudut yang luas, kerana kedalaman medan yang lebih penting kepada saya daripada kelajuan fokus, tetapi jika saya photojournalist, saya akan menjadi sangat gembira dengan prestasi autofokus.

Bagi saya faktor prestasi yang paling teruk kanta ini adalah dua kali ganda: pertama, penyimpangan kromatik memang dikenali di sudut-sudut, terutamanya pada 12mm. Yang mudah tetap dalam Photoshop CS atau Panorama Tools, walaupun. Isu yang lebih besar untuk kerja-kerja saya adalah bahawa walaupun penapis nipis cenderung untuk menghasilkan vignetting pada lensa ini, terutama pada 12mm. Ia adalah mustahil untuk timbunan penapis, dan setiap polarizer saya telah cuba, termasuk beberapa yang B & W sangat nipis, cenderung untuk "klip" sudut sangat imej di 12mm. Agak menghairankan, Nikon mengesyorkan menggunakan penapis NC ( "Untuk melindungi unsur kanta depan, penapis NC adalah disyorkan pada setiap masa"). Jangan dengar Nikon, anda akan berakhir dengan sudut dipotong pada 12mm.

prestasi Flare agak baik. Kecuali cahaya memukul langsung pada unsur depan, saya tidak melihat apa-apa kemusnahan Sebaliknya yang boleh dilihat, dan dibekalkan jenis rama-rama hud adalah mencukupi selaras cahaya dari memukul elemen depan dalam pelbagai situasi. Menembak ke matahari (atau sumber cahaya) boleh menimbulkan masalah dalam beberapa, tetapi tidak semua, situasi. Agak menghairankan, satu-satunya masa yang saya pernah mempersoalkan prestasi suar kanta ini adalah apabila saya menembak dengan penapis inframerah ke dalam matahari. Dalam kes suar adalah dramatik dan sangat jelas (lihat di bawah).

Anda mungkin tertanya-tanya mengapa saya tidak memberikan kanta 5 bintang dalam Prestasi. Nah, ia bisul ke 12mm prestasi, yang sangat baik, tetapi tidak mencapai apa kanta ini tidak di 24mm. Oleh kerana kebanyakan orang akan membeli kanta ini untuk pergi luas dengan kamera digital APS bersaiz, ia adalah prestasi 12mm itulah yang paling kritikal kepada mereka. Nikon hampir-hampir mencecah satu keluar dari taman itu, tetapi sebaliknya hanya meletakkan penyok di bahagian atas dinding ladang yg terpencil. Itulah wilayah bintang 4 dalam buku saya.

komen prestasi Ditambah [1/14/05]: Agak menghairankan, pada beberapa kamera kanta ini seolah-olah menunjukkan prestasi kurang baik dari pada orang lain, terutamanya pada tempoh tumpuan yang paling luas (12mm). Perbezaan ini terbaik dilihat pada D100 berbanding yang D70, yang mempunyai sensor resolusi yang sama: di D100 di 12mm, keputusan yang hanya sedikit lembut dan rendah berbeza berbanding ke tempat kejadian yang sama yang tepat dirangka pada D70 a. Perbezaannya adalah lebih teruk apabila membandingkan antara D100 dan SLR filem yang sarat dengan Provia F. Saya kapur ini sehingga interaksi dengan penapis antialias, dan bukan kecacatan kanta itu sendiri.

Kelemahan

Lottery Winner Harga. Bukan gred membina profesional, dan f / 4 aperture, jadi mengapa lebih AS $ 1000 kos?
Ia adalah lebih besar dan lebih berat daripada yang anda akan Mengharapkan. Jika anda fikir lensa yang direka untuk menampung saiz sensor yang lebih kecil akan menjadi lebih kecil, anda akan terkejut. Perkara ini mengambil 77mm penapis!
Prestasi 12mm boleh menjadi lebih baik. Walaupun baik, prestasi pada 12mm tidak mencapai tahap yang dihasilkan pada 24mm.

Positif

Potong Yourself Sharp. Pada 24mm, ini adalah satu-satunya kanta anda akan merasa perlu (selagi bukaan maksimum f / 4 tidak mendapat dengan cara anda). Walaupun pada panjang fokus paling lemah, 12mm, ia menghasilkan keputusan contrasty dan tajam, walaupun dengan sentuhan penyimpangan kromatik.
Kerja-kerja 35mm. Ya, anda boleh menggunakannya sebagai zum 18-24mm pada bingkai penuh anda atau 35mm badan, walaupun hampir mana-mana penapis akan Vignette pada 18mm.

About Unknown

Techism is an online Publication that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around in the world which you may find hard to believe and understand. The Main Purpose of this site is to bring reality with a taste of entertainment

0 comments:

Post a Comment

Copyright © Jenama Kamera & Lensa™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Hosted on Blogger Platform.