Saturday, 28 May 2016

Nikon AF-S Zoom-Nikkor ED 18-55mm f/3.5-5.6G DX Biasa Zoom Kanta Kajian

Posted By: Unknown - 06:35:00

Share

& Comment

Apa, kanta kit yang lain?



Untuk US $ 150, pembeli D50 boleh mendapatkan lensa zoom sederhana yang pergi dari luas untuk tidak-agak telefoto. Semua orang mahu tahu jika ia adalah bernilai wang. Well, ya, tetapi AS $ 150 tidak banyak wang, bukan?

Di sini ia dipasang pada D70s. Seperti yang anda lihat, ini membuat untuk kit yang agak padat.

Formula Lens: 7 elemen dalam 5 kumpulan; 1 aspheric, dan 1 ED elemen.
Ciri-ciri lain: Suis manual fokus, AF-S kanta tumpuan motor, penapis 52mm saiz. Pilihan HB-33 hood. Memberi tumpuan kepada 0,9 kaki (0.28m).
Saiz dan berat badan: Mengenai 74mm panjang dari gunung, 7.4 auns (210g).

Nota: Nikon memperkenalkan versi kedua kanta ini dengan D40 itu. Optik dan fizikal, versi baru adalah sama. Perbezaan utama adalah bahawa AF-S motor dalaman telah bertambah baik sedikit, yang sepatutnya menyebabkan sedikit lebih cepat dan lebih tepat memberi tumpuan. Versi baru dikenal pasti oleh "II" selepas sahaja "G" dalam plat pengenalan pada kanta. Perhatikan juga bahawa terdapat versi VR kanta ini yang lebih baik.

Asas-asas

Nikon terkejut semua orang sekali lagi dengan datang dengan satu lagi kanta kit pengumuman D50 itu. Pada pandangan pertama, ia seolah-olah seperti ia hanya mungkin lensa D70 kit tanpa sebanyak jangkauan, tetapi melihat dengan lebih dekat mendedahkan banyak lagi sudut telah dipotong. Mempunyai lensa kit untuk kamera pengguna bukanlah sesuatu yang baru untuk Nikon, tetapi ciri-ciri komputer mengatakan ini kanta yang AF-S, kanta ED dan lensa DX, yang seolah-olah membayangkan sesuatu yang direka untuk peringkat yang lebih tinggi kualiti.

Persoalan semua orang segera meminta jika kanta murah yang datang dengan kamera boleh menjadi apa-apa yang baik. Saya akan menyelamatkan kamu dari menatal ke bawah ke bahagian prestasi: kanta kit yang datang dengan D70 adalah lebih baik dalam hampir setiap detail kecuali saiz dan berat.

Sekali lagi kita perlu bercakap mengenai apa DX bermakna. Kesemua semasa (kerana saya menulis ini) Nikon DSLRs (ditambah dengan DSLRs Fujifilm) mempunyai sensor yang lebih kecil daripada bingkai 35mm. Ia sering dirujuk sebagai saiz APS, kerana ia adalah sangat dekat dengan saiz bingkai itu jenis filem kini kebanyakannya dilupakan. Iaitu bingkai 35mm adalah kira-kira 36mm seluruh paksi panjang, manakala Nikon DSLRs mempunyai sensor yang adalah semua tentang 24mm seluruh paksi panjang. Ini bermakna bahawa mana-mana kanta 35mm Nikkor tradisional mempunyai bulatan imej yang jauh lebih besar daripada yang perlu pada DSLRs. Kanta siri DX direka bentuk dengan bulatan imej yang lebih bersesuaian dengan saiz sensor yang lebih kecil daripada barisan digital. Pada dasarnya, kanta ini direka semata-mata untuk digunakan pada Nikon DSLR (dan DSLRs Fujifilm). Kelebihan lensa DX adalah bahawa ia boleh menjadi lebih kecil dan lebih ringan daripada kanta spesifikasi sama yang perlu untuk menampung bingkai 35mm penuh.

Ketika saya menulis ini, kami kini mempunyai enam lensa DX: yang 17-55mm f / 2.8g, yang fisheye 10.5mm bingkai penuh, 12-24mm f / 4G AF-S, f 55-200mm yang / 4-5.6G AF -S, 18-70mm f / 3.5-4.5G AF-S, dan subjek kajian ini, 18-55mm f / 3.5-5.6G AF-S. Lebih kanta DX adalah dalam perjalanan, dengan satu-satunya yang Nikon membayangkan secara rasmi menjadi sudut lebar perdana.

Perkara pertama yang anda notis mengenai lensa DX 18-55mm adalah bahawa ia adalah ringan, kecil, dan plastik sampai ke lensa gunung. Sesungguhnya, seorang ahli silap mata dengan tangan yang bersaiz sederhana mungkin boleh membuat ia hilang di depan mata anda hanya dengan Palming ia.

Kiri: DX 18-70mm (D70 kanta kit). Kanan: 18-55mm DS (D50 kanta kit). Walaupun panjang tidak banyak berbeza, perhatikan perbezaan dalam saiz kaca depan (dan tersirat dalam kaca dalaman).
julat fokus 18-55mm memberikan sudut yang anda pandangan daripada ~ 28-76 darjah (diagonal) pada DSLR; ia berkesan yang sama seperti menggunakan sesuatu seperti kanta 28-85mm pada badan 35mm. Bagi sesetengah pengguna, itu "kanta standard baru." Memang tidak dinafikan bahawa ini adalah popular dan banyak-bertanya-untuk pelbagai panjang fokus. Tetapi saya juga akan berpendapat bahawa ciri-ciri komputer yang lain tidak sepadan sehingga permintaan pengguna, dan 28-85mm yang tidak benar-benar mendapatkan anda luas atau telefoto.

Ini adalah reka bentuk dua cincin; gelang zum adalah cincin frontmost besar, manakala cincin tumpuan adalah hampir satu perempat inci lebar dan di bahagian hadapan sangat kanta. Yuck, kami kembali kepada asal Nikon AF reka bentuk tumpuan cincin yang kita semua benci apabila ia muncul dengan kanta AF untuk N8008. kanta tidak mempunyai skala jarak, jadi ia juga tidak mempunyai kedalaman lapangan atau tanda inframerah. Di sebelah kiri kanta (dari belakang kamera) adalah salah satu butang:

butang Focus Manual: Dalam kedudukan A kanta hanya berfungsi dalam autofocus. Dalam kedudukan M, kanta memberi tumpuan hanya secara manual.
HB-33 pilihan hood adalah jenis bayonet, tetapi tidak Butterfly gaya - ia agak tidak seberapa dalam liputan. Kanta sendiri menggunakan 52mm penapis, lama saiz penapis pengguna Nikon.

Anda mendapatkan AF-S memberi tumpuan dengan kanta ini, dan yang akan membawa anda ke bawah untuk sedikit kurang daripada 1 kaki (.28m). Penutup lensa dibekalkan adalah jenis picit-depan.

Berikut adalah sesuatu yang anda mungkin tidak mengharapkan: Saya fikir kita telah melihat kanta ini sebelum ini! Ia kelihatan dan berasa cukup banyak seperti f 28-80mm yang / 3.5-5.6D Nikon dipasarkan pada pertengahan 90-an. Ia mempunyai jumlah yang sama unsur-unsur, kira-kira berat badan yang sama, dan pengurangan dari 58mm ke 52mm benang boleh dijelaskan oleh perubahan DX. kanta yang semata-mata purata prestasi, juga.

Pengendalian

Pengendalian tidak titik kuat kanta ini. Sesungguhnya, ia adalah sesuatu yang amat lemah.
Cincin zoom baik-baik saja, tidak benar-benar keras atau longgar. tong menjangkau kira-kira setengah inci pada maksimum, dengan titik minimum yang di suatu tempat hanya lebih 35mm (iaitu ia memanjangkan untuk kedua-dua sudut lebar dan telefoto). Batangnya tidak berputar semasa zoom, tetapi tidak semasa memberi tumpuan, yang bermakna bahawa anda akan perlu untuk menyesuaikan penapis ND polarisasi dan lulus. Cincin tumpuan adalah dahsyat, yang hanya cincin sedikit di hadapan lensa. Lebih buruk lagi, walaupun ini adalah kanta AF-S, anda tidak boleh secara manual mengatasi tumpuan tanpa Melibas sama ada kamera atau lensa kepada kedudukan fokus manual.

Panjang fokus berubah sedikit apabila anda menembak pada jarak yang dekat. Seperti dengan kanta yang paling moden (yang secara teknikal vari-fokus, tidak zum), anda perlu memberi tumpuan selepas merangka, jadi saya tidak melihat ini sebagai satu masalah besar.

Kekurangan apa-apa tanda jarak (okay, Nikon telah tertulis jarak fokus yang rapat di bahagian bawah kanta jika anda tidak dapat untuk keluar experientially) bermakna anda sehingga sungai tanpa dayung ketika datang untuk menetapkan jarak hyperfocal (tidak bahawa kebanyakan skala DOF moden adalah sangat berguna dalam hal itu). Ingat, D50 kanta ini datang dengan tidak mempunyai butang pratonton DOF. Nikon jelas menyasarkan kanta ini ke arah seseorang yang tidak sangat canggih dalam menetapkan fokus.

18-55mm adalah kecil dan ringan dan baki di hadapan D50 yang sangat baik. Pada kamera yang lebih besar, seperti D2h, ia hanya hilang. Tetapi cara sama ada, saya berasa selesa. Walaupun ia adalah kecil dan agak ringan, ada jisim yang mencukupi di sini untuk menyimpan malah badan berat seimbang.

Prestasi

Apa yang anda harapkan daripada 7 elemen dalam 5 kumpulan (bandingkan bahawa 18-70mm yang disertakan dengan D70 itu)? Tidak banyak. Nasib baik, anda mendapat lebih daripada jangkaan bahawa, walaupun mungkin tidak sebanyak seperti yang anda berharap.

Ketajaman adalah sangat baik tetapi tidak besar di seluruh julat, dengan f / 8 menjadi titik ketajaman maksimum pada sampel saya cukup banyak bagi keseluruhan panjang fokus. Walaupun pada f / 3.5 (atau 5.6 pada akhir tele) di sudut-sudut kanta ini masih pelaku adil - lebih baik sedikit daripada yang anda harapkan untuk harga. Saya akan lebih selesa untuk menggunakan kanta ini terbuka luas jika tidak kerana vignetting yang boleh dilihat, tetapi jika anda seorang pengguna Tangkap dan menembak NEF, anda boleh mengabaikan komen itu, sebagai kawalan Vignette Capture ini mengendalikan kanta ini dengan baik. Jika tidak diingatkan bahawa anda akan perlu untuk mendapatkan kira-kira f / 8 kehilangan kesan vignetting.

Oleh f / 5.6 pada 18mm ada benar-benar tidak apa-apa isu-isu besar yang perlu dibimbangkan, walaupun vignetting masih sebahagiannya hadir. penyimpangan kromatik adalah sedikit di bawah apa yang anda harapkan daripada sebuah kanta julat harga ini, yang mengatakan boleh dilihat tetapi tidak menjengkelkan. Pada D50, ia tidak benar-benar muncul sebagai satu masalah; pada D2X, baik, anda akan melihat ia.

Imej yang diambil dengan 18-55mm yang agak tajam dan mempunyai kontras yang baik, walaupun bukan perkara-perkara ini merupakan padanan untuk kanta Nikon lebih baik.

Falloff cahaya, seperti yang dinyatakan, adalah isu prestasi dengan kanta ini. Ia hadir dan jelas terbuka luas (kurang jadi pada hujung telefoto), dan ia menjangkau ke tahap yang tertentu untuk sekurang-kurangnya selama dua noktah. Sama ada ini adalah pemutus perjanjian untuk anda adalah sesuatu yang anda akan perlu membuat keputusan. Saya sering penapisan dan pemprosesan selepas menjadi gelap sudut imej, jadi saya tidak seperti yang risau tentang masalah ini kerana beberapa jurugambar. Terutamanya kerana saya jarang menembak dengan kanta yang lapang. Berhenti turun ke f / 8 atau di luar, vignetting benar-benar tidak adalah satu isu dengan kanta ini.

Letakkan 18-55mm pada yang F5 dan ciri-ciri lensa Falloff menjadi jelas: bulatan imej adalah kecil pada 18mm. Tetapi dengan 24mm bulatan imej mula menutup bingkai 35mm penuh! Ini betul-betul sepadan prestasi vignetting yang saya lihat di D50 itu. 55mm adalah panjang fokus yang terbaik dari segi Falloff cahaya, 18mm yang paling teruk. Perhatikan juga bahawa Falloff cahaya adalah terbaik pada fokus infiniti dan menjadi lebih teruk kerana tumpuan menarik dalam.

prestasi Penyelewengan adalah baik. Pada kedua-dua hujung ada penyelewengan. Pada akhir sudut lebar ada kelihatan herotan setong (sedikit atas 1%) manakala pada hujung telefoto masih ada sedikit setong penyelewengan, tetapi ia tidak benar-benar kelihatan). Penyelewengan keseluruhan adalah rendah dalam jumlah dan tidak seperti yang jelas seperti yang kita lihat dalam beberapa reka bentuk Nikkor lain. Ini bukan satu kanta seni bina, tetapi ia jauh dari kanta keseronokan rumah.

Autofocus tidak sangat cepat memandangkan ia AF-S, walaupun memburu bebas. Walaupun dalam cahaya yang terang kanta ini bukan snap-kepada pelaku ketika datang untuk memberi tumpuan adalah. Pada 55mm, aperture f / 5.6 juga menolak sistem AF Nikon kepada had, jadi off sensor pusat kadang-kadang akan menyebabkan kanta untuk "double-clutch" di titik fokus (melakukan tumpuan semula menengah).

prestasi Flare adalah okay kecuali terus ke matahari. Kecuali cahaya memukul langsung pada unsur depan, saya tidak melihat apa-apa kemusnahan Sebaliknya kelihatan. Malangnya, hud pilihan kurang memuaskan pada menjaga cahaya dari memukul elemen depan. Jika sumber cahaya secara langsung dalam gambar, perkara mendapatkan wonkier sedikit, dan anda mungkin melihat pengurangan Sebaliknya jika tidak ghosting. Itulah biasa hampir semua Zum moden, walaupun.

Bokeh adalah sedikit berat sebelah dalam keluar-of-fokus elemen (kanta mempunyai 7 bilah aperture diafragma). Melihat melalui sampel saya kanta pada bilah aperture, dua bilah mempunyai sudut yang lebih curam daripada lima yang lain, yang mungkin menjelaskan bahawa.

Kelemahan

Vignetting kembali. Kita akan lupa mengenai pesan itu apabila kami berpindah ke SLRs digital, sebagai kanta yang lebih tua harus bulatan imej lebih besar daripada yang diperlukan, tetapi dengan lensa DX kecil yang hampir tidak meliputi sensor APS bersaiz, ia kembali.
aperture berubah-ubah. Isu besar ialah pada 55mm ini adalah f / 5.6 kanta, yang bermaksud bahawa autofocus dalam cahaya rendah boleh dikompromi.
Membina kualiti. Membina kualiti tidak melebihi titik harga.
Apa yang berlaku kepada AF-S? Perlahan untuk memberi tumpuan daripada kebanyakan kanta AF-S, dan anda tidak boleh secara manual mengatasi tumpuan.
Di mana kita? Tiada skala jarak.

Positif

optik yang mencukupi. Selain daripada vignetting itu, tidak ada kelemahan besar bernilai menyebut, sebenarnya. Memandangkan harga, prestasi yang baik, dan mungkin sangat sesuai kepada pembeli D50 itu.
The 28-85mm untuk dunia digital. Ya, zoom pertengahan kembali berkuat kuasa sepenuhnya. Jika itu yang anda mahu dengan D50 anda, ini adalah kanta anda perlu mengambil kira (tetapi saya memilih untuk 18-70mm jauh lebih baik jika saya boleh mendapatkannya).
Harga / Prestasi dipadankan. Ini adalah kanta yang lebih baik sedikit daripada yang anda harapkan untuk US $ 150.

About Unknown

Techism is an online Publication that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around in the world which you may find hard to believe and understand. The Main Purpose of this site is to bring reality with a taste of entertainment

0 comments:

Post a Comment

Copyright © Jenama Kamera & Lensa™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Hosted on Blogger Platform.